Digitalt kanske inte alltid är BÄTTRE, men det precis som du säger ett underbart sätt att lära sig fotografering utan att det blir jättedyrt då "filmen" är fri. Nu när digitalkamerorna börjar komma upp mot 10-20 Megapixlar så är det relativt nära realistiskt fotokvalité också, men mycket hänger förstås på själva kameran också och dess CCD.
Det är praktiskt med digitalt då man kan ta många fler bilder, man kan direkt se bilderna i kameran och radera dem för att ge plats för nya bilder och man kan också lagra bilderna på ett relativt smidigt sätt.
Nackdelen med digitalkameror i konsumentklassen är att de inte har lika bra upplösning som en analog kamera, dessutom så är de långsamma, dvs den tid det tar mellan du trycker på knappen till kameran tar bilden är lång, även om du har autofokus avslaget.
Fördelen är dock att man kan byta "filmkänslighet" mitt i utan att bry sig om att meddela ett fotolabb att man "pressat" filmen. Man bara byter från 100 ISO till 400 ISO om det är för mörkt för 100 ISO.
Själv använder jag min digitala kamera mer än min analoga, men jag använder min analoga också. Med hjälp av den digitala kameran kan jag dessutom få en bra exponering direkt då jag provat mig fram med digitalkameran först och kan därför spara film.