webForumDet fria alternativet

Canon Ixus 400

Fotografering

5 svar · 231 visningar · startad av Rocket

Medlem sedan feb. 2000372 inlägg
Frågan#1

Nu orkar jag inte vänta längre, jag måste köpa en digitalkamera. Jag har kollat runt på en massa sidor, cyberphoto.se & co. Den kameran jag har kommit fram till är en Canon Ixus 400 men jag måste ju fråga er innan jag skickar in ordern. :)
Några saker som jag känner att jag vill ha är lång slutartid (15s på den här kameran), sekvenstagning och minst 3x optiskzoom. Kameran känns som en bra avvägning mellan storlek, funktioner och inte alltför dyr.

Är det ett bra köp eller rekommenderar ni någon annan kamera?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Eftersom du värdesätter 15 s slutartid, skulle jag tro att du mycket väl kan tänkas vilja ha möjligheten att manuellt ställa in slutare och bländare. Då finns tex Canon S45, vilken har samma upplösning, men är lite billigare. Den kameran är dock större än ixus. Så du får väga storleken mot att ha manuella möjligheter. Annars tycker jag att ixus verkar vara en bra kamera.

Nu gjorde du det svårt för mig :) Jag ser att det står "Exponering: Programautomatik, tidsautomatik, bländarautomatik samt helt manuell" på s45 och "Exponering: Programautomatik" på Ixus. Jag har mest känt att jag vill kunna ställa in slutartiden men vill man inte ofta ställa in bländaren samtidigt?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Rocket skrev:

Jag har mest känt att jag vill kunna ställa in slutartiden men vill man inte ofta ställa in bländaren samtidigt?

Det varierar beroende på orsaken till att man vill ställa in något manuellt. Vill du frysa ett rörligt föremål, då vill du ställa in en kort slutartid. Då kan du låta bländarautomatiken ställa in korrekt bländare åt dig. Om du vill ha ett stort skärpedjup, då kan du manuellt ställa in en liten bländaröppning. Då fixar tidsautomatiken rätt tid åt dig. Om du ställer in helt manuellt, styr du allt själv. Det kan vara bra att göra om du har komplicerade ljusförhållanden som lurar automatiken. Sådana problem kan du mycket väl råka ut för när du fotograferar om natten. Det var därför jag påpekade att du kanske vill ha den manuella möjligheten när du tycker det är viktigt med långa slutartider.

Jag ska tanka pa om s45 kan vara ett alternativ. Det skulle vara kul att kunna ta bra bilder pa natten.

Nagon mer som har nagot att saga om valet av kamera?

Sorry att det inte blev nagra svenska tecken.

Medlem sedan maj 2003107 inlägg

Den ser bra ut... :) Även cyberphoto rekomenderar ju den
och 4 megapixel är inte dåligt... go for it

301 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
169 ms — ändringar (db)