webForumDet fria alternativet

Leka filmare, har ni några tips?

Fotografering

6 svar · 256 visningar · startad av mrblonde

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Frågan#1

Vi är några pojkar som har som hobbyplan att göra en liten kortfilm, men vi har aldrig filmat förr.

Idag fick vi äntligen kameran en Cannon mv410, och nu skall vi börja experimentera med att filma. Vi är lite osäkra på vad vi skall börja öva på, typ filma en konversation, filma ett slagsmål, filma folk som går och pratar... finns det några tips på vad man kan öva sig på, eller någon vettig guide för förstagångshobbynördar med stora planer :)

förutom att skriva ett vettigt manus till själva filmen men storyboard och sånt då såklart...

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

bildmanus och ljussättning gör otroligt mycket när man ska filma :) Men det vet du nog redan

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Gå till den här sajten
http://www.voodoofilm.org/
Gå in på forum
Ta ett jätteenkelt manus. Bry er inte om att ändra så mycke.
Kör racet och visa upp det för någon som kan bedöma om det håller.
Sedan vet ni vad samarbete betyder.
Bra. Nu kan Ni göra STOR film.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Lägg ner tid på varje klipp. Filma heller för mycket än för lite, det går ju att klippa bort att skräp sen men det kanske är svårare att göra omtagningar.
Ett klipp kanske vinner på att vara filmat ur olika vinklar, exempelvis en dialog där man får med båda parterna i närbild och inte bara en bild på två pers som står och snackar, om du är med på vad jag menar. Nackdelen med många amatörfilmer är att de är så otroligt trist filmade där varje scen innehåller en och samma kameravinkel.

En story som jag fick höra på en kurs en gång (Planering av produktion, 5p), handlade om Lars von Trier under inspelningen av en rulle som jag inte kommer ihåg namnet på: inför ett scen så satte han upp 100 kameror (källa: föreläsaren) eftersom han på plats inte kunde bestämma sig för vilken vinkel det skulle vara. Sedan gick han igenom materialet.
Det kan vara något att ha i åtanke. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är inte antalet kameravinklar som avgör kvalitén på innehållet, utan snarare manuset. Skriv ett ordentligt manus (nu menar jag inte "bra", utan snarare "komplett") och följ det slaviskt under inspelningen med alla tillhörande dokument.

Men först och främst bör ni leka så mycket som möjligt så att ni får känslan för filmandet. Därefter kan man börja experimentera med större projekt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag menade inte att kameravinklarna gör filmen utan som Pace säger, manuset. Däremot går det säkligen att liva upp filmen med lite vettigt filmande.
Men ja, content is king. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Lasp skrev:

Gå till den här sajten
http://www.voodoofilm.org/
Gå in på forum
Ta ett jätteenkelt manus. Bry er inte om att ändra så mycke.
Kör racet och visa upp det för någon som kan bedöma om det håller.
Sedan vet ni vad samarbete betyder.
Bra. Nu kan Ni göra STOR film.

Observera: Gör inte det utan att fråga först, upphovsrätten gäller även där.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)