webForumDet fria alternativet

Hack i redigeringsprogram

20 svar · 531 visningar · startad av trendol

trendolMedlem sedan okt. 2002170 inlägg

Hej.

Jag är mer eller mindre nybörjare på när det gäller redigering av film. Antar att det är rätt forum med rätt underkategori (?) Nå, mot ämnet. Jag sitter och redigerar i Premiere, men av någon satans anledning hackar det friskt mycket så fort jag ska sätta på filmen. Jag har ingen aning om vad det är för fel jag gör och jag har ingen aning om hur själva programmet fungerar i sig, förutom enkla klippningsmetoder, men eftersom det inte ens går att förspela filmen så är det ju ingen idé. Någon som har någon som helst idé om hurvida jag ska förhindra detta "hack" som pågår under hela filmen?

Min dator är 1.7GHz, 256 RAM, 180gb hårddisk, Geforce 3 64MB.

Filmen jag försöker redigera och retushera ligger på ca 30 mb, och det anser i alla fall jag inte borde vara något större problem med den datorkraft jag sitter med för tillfället.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Adobe support? :q

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

är det ren dv eller?
berätta mer om exakt hur du gått tillväga annars.

det är en vanlig .avi eller .mpg film. ingen dv med andra ord.

- jag skapar ett nytt "projekt"
- importerar filen via "Import"
- "drar över" filen till monitorfönstret
- klickar på "play"

och då uppstår det här fenomenet.

är det "stora" filer?
det uppstår med vilket filformat du än har om jag förstår dig rätt?

dina scratch-diskar är inte fulla? (borde dock inte påverka om du inte modifierat filmerna på något sätt)

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Premiere är ju inte så bra på att förhandsvisa filmerna, men dra ner storleken på filmvisningsfönstret så blir det nog bättre.

Jymdis, nej nej.. det handlar alltså om ca 20 mb, inte mer.
mina scratch-diskar är absolut inte fulla, då jag har ca 80 gb kvar.
ja, det uppstår med vilket filformat som helst - dock har jag inte provat på DV, då jag inte har tillgång till någon kamera, alls.

jag har hört att det kan handla om komprimeringen på filmerna, vilken komprimeringsmetod som använts. det kanske kan vara något, och isåfall - hur går jag tillväga för att lösa problemet?

MR. N., det spelar ingen roll hur stort jag än förhandsvisar filmerna - jag kan zooma det hur mycket som helst, men det ger ändå ingen skillnad.

är dom divx eller nåt sånt?

jag vet inte.
jag antar att det är divx.

det kan ju spöka till det lite.
senaste divx dist installerad?
prova nimo codec pack också
prova göra om den till vanligt format å redigera sen?

Prova INTE Nimo, det gör mer skada än nytta.
Ladda ner och kör GSpot istället. (Varning för Comic Sans på den länken ;))
Med GSpot kan du se vilka codecs som behövs för din film.

GSpot är ju ett program för att kolla upp codecs, inte något codec-paket, såvitt jag vet (?)

Mr N:
beror ju på vad man installerar i Nimo...

Trendol: Ja, läs sista raden i mitt förra inlägg. Det är bättre att kolla själv och sedan söka efter rätt codec än att installera Nimo och anta att allting ska funka då.

Jymdis: Självklart. Men jag förstod inte varför du nämnde Nimo när det kanske bara är senaste DivX som behövs, bättre att ladda ner enbart DivX-codecen, därför föreslog jag GSpot för att trendol ska kunna ta reda på saker själv.

Mr N:
okej jag är med så långt men jag sa faktiskt han skulle testa den senaste disten plus nimo :) inte att nimo skulle vara senaste disten.

GSpot, är enligt min erfarenhet, inte 100%. Inte ens i närheten.

Men om han ska prova Nimo för att på det sättet utröna vilken codec han behöver (vilket han iofs aldrig får veta på det sättet) så kommer han behöva installera hela packet och då kommer det med största sannolikhet inte fungera.
Enligt min erfarenhet har GSpot hjälpt mig med alla filmer jag har behövt hjälp med. Att man måste söka på google och måste in på obskyra forum och leta efter lösningar hör till :).
Det enda Nimo har hjälpt mig med är AC3-filtret, men när jag installerade det första gången tog jag i lite för mycket och då funkade ingenting.

hehe ok =)
vi har olika erfarenheter =)
nimo installerar en hel del codecs för att packa filmer och så (som man använder i Premiere), det var därför jag tyckte det kunde vara lämpligt..

Ja, det lär ju inte skada uppspelningen ;). Hur går det för trendol förresten?

det går åt helvete. får absolut ingen ordning på eländet.
det hackar hur jag än gör. den film jag har importerat har en vanlig MPEG-2 codec som redan är installerat.

jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu. helt fast.

spara om det då?
innan du börjar redigera det..

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)