webForumDet fria alternativet

DV eller Digital8

Fotografering

15 svar · 308 visningar · startad av peterbladh

Medlem sedan juni 2000277 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag är på G att köpa någon form av digital videokamera och har varit inne på någon mini DV variant. Men nu har jag sett att Sony kommit med några nya Digital8 kameror som är ganska mycket billigare.
Vad finns det för nackdelar med att välja Digital8?

Tack på förhand!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

digital8 är ett halvformat *tycka*
ska man ha det ordentligt ska man ha dv =)

På vilket sätt är det ett "halvformat"?

För det kör på upphotad 15 år gammal teknologi.
Visst har du många vanliga hi8 band hemma så kanske det är bra (eftersom dom ska kunnas både tittas på å användas som media).
finns billiga dv kameror med in/ut för 6500 idag..

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Satsa på DV, det har större utbreddhet och är mer framtidssäkert. Digital8 är visserligen samma sak fast i en enklare "förpackning", men den kommer att dö ut snabbt. Det finns inga fördelar förutom priset och kompabiliteten med gammal utrustning.

Medlem sedan mars 200347 inlägg

Instämmer.

DV äre som gäller nu...

:)

Medlem sedan okt. 2002170 inlägg

6500 kr för en 'bra' DV-kamera?
vilken syftar du egentligen på?

jag betala 6500 för den jag köpte på netonnet.. helt klart bra kvalité dock inte 3CCD men det får du betala en hel del mer för

inte speciellt duktig på det här området, men funderar starkt på att köpa en DV kamera i slutet av sommaren.
tips? idéer? förslag? och, vad är 3CCD för något, undrar en förvirrad newbie :)

3ccd tar hand om en färg var (tre ccd helt enkelt)... Blir märkbart bättre bilder enligt vad jag läst.

Se först å främst till att dv har in å ut...
sen beror det väl mest på vad du ska använda den till å hur mycket funktioner du vill ha.

jag tänkte mer som hobbyverksamhet, fast med givande bra resultat givetvis. det ska ju inte vara någon skräpbild med semesterbildskvalitet. det ska vara snyggt, bra, och den ska helst vara så smidig som möjligt, och inte någon direkt klumpkamera. tänkte använda den som hobby och filma saker som jag sedan kan redigera om i datorn.

med andra ord; en mycket bra kamera, fast ändå ägnat åt hobbyverksamhet, för ett mycket bra pris.

ungefär exakt samma som jag då :)

så, med andra ord; vad är det för kamera du har köpt? och vilken rekommenderar du för en sådan som mig, i BRA prisklass nu.

panasonic nv-ds30eg har jag köpt...
dv in/ut, fjärrkontroll, lampa, micingång och så :) det enda som saknas är väl video-in och 3ccd samt USB I guess =)

Har den en ratt för manuell fokus?

Hur är batteritiden?

jag har inte hunnit leka för mycket med den än men man ska kunna ställa in manuell fokus på den, om man gör det "vid objektivet" eller den där lilla spaken vet jag inte :) Jag vågar inte säga :)

Asså min poäng var egentligen inte "köp den kameran", utan mer "köp inte digital8" :)

Vad den kan och inte kan går säkerligen å ta reda på exempelvis på http://www.cyberphoto.se/pana/ds30.php

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)