Jag är på G att köpa någon form av digital videokamera och har varit inne på någon mini DV variant. Men nu har jag sett att Sony kommit med några nya Digital8 kameror som är ganska mycket billigare.
Vad finns det för nackdelar med att välja Digital8?
För det kör på upphotad 15 år gammal teknologi.
Visst har du många vanliga hi8 band hemma så kanske det är bra (eftersom dom ska kunnas både tittas på å användas som media).
finns billiga dv kameror med in/ut för 6500 idag..
Satsa på DV, det har större utbreddhet och är mer framtidssäkert. Digital8 är visserligen samma sak fast i en enklare "förpackning", men den kommer att dö ut snabbt. Det finns inga fördelar förutom priset och kompabiliteten med gammal utrustning.
inte speciellt duktig på det här området, men funderar starkt på att köpa en DV kamera i slutet av sommaren.
tips? idéer? förslag? och, vad är 3CCD för något, undrar en förvirrad newbie :)
jag tänkte mer som hobbyverksamhet, fast med givande bra resultat givetvis. det ska ju inte vara någon skräpbild med semesterbildskvalitet. det ska vara snyggt, bra, och den ska helst vara så smidig som möjligt, och inte någon direkt klumpkamera. tänkte använda den som hobby och filma saker som jag sedan kan redigera om i datorn.
med andra ord; en mycket bra kamera, fast ändå ägnat åt hobbyverksamhet, för ett mycket bra pris.
panasonic nv-ds30eg har jag köpt...
dv in/ut, fjärrkontroll, lampa, micingång och så :) det enda som saknas är väl video-in och 3ccd samt USB I guess =)
jag har inte hunnit leka för mycket med den än men man ska kunna ställa in manuell fokus på den, om man gör det "vid objektivet" eller den där lilla spaken vet jag inte :) Jag vågar inte säga :)
Asså min poäng var egentligen inte "köp den kameran", utan mer "köp inte digital8" :)