webForumDet fria alternativet

Socker och fotografier?

Fotografering

5 svar · 302 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

Har några bilder på fotopapper, dessa har jag eller någon annan (irrelevant) spilt någon sockerhaltig dryck över, och dom har klistrats fast i varandra.

Min fråga är:
Kan man på något sätt lösa upp dom så att man slipper riva sönder bilderna?

Min tanke är att lägga dom i vatten, eftersom man framkallar dom i vätska så borde dom även klara detta efteråt. Skall man göra på något annat sätt?

Mvh, Vide

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Vatten brukar också skada fotografier. När man framkallar bilder använder man andra vätskor.

Tyvärr har jag ingen bra lösning. Det är tur att man har negativ som man kan förstora nya bilder från.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Var länge sedan jag var i ett mörkrum, men nog använder man rent rinnande vatten för att skölja av fixativet? :)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Ja, visst brukade man skölja med vatten, men det var ju bara en kortare stund, för att lösa detta skulle det nog krävas längre tid än så.

Tyvärr har jag inte negativen.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Du ska nog kunna skölja en kvart i vatten utan problem. Beror lite på vilket papper som använts. Är det färgbilder som du lämnat in för framkallning så används plastpapper som kan sköljas kanske en kvart. Efter någon timme börjar nog plastskiktet och pappret separera

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

UlfT skrev:

Vatten brukar också skada fotografier. När man framkallar bilder använder man andra vätskor.

Alla dom vätskorna innehåller förstås vatten.

302 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
181 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)