Vad är rekommenderad datorutrustning för att redigera film från DV kamera?
Måste jag införskaffa en SCSI disk?
Och processorkraft? Räcker 1Ghz eller måste jag uppgradera?
DV?
3 svar · 217 visningar · startad av Jamppi
har gjort det på en 1200MHz med 128 Mb RAM, gick dock lite segt.
fast det beror ju helt på hur lång du skall göra din film och hur mycket effekter osv du har.
Jag har gjort det på en P3 500mhz/192mb RAM och 80Gb hdd och på en P3 733/256mb RAM och några gb hårddisk. Premiere satt jag i då och det flöt väl skapligt bra, även om man kanske borde haft tillgång till bättre burkar. Att rendera 1:06 min till halvdassig mpeg-kvalitet tog, jag kommer inte ihåg exakt, men säkert några timmar på min 500-mhz:are.
Jag sitter och klipper en rulle nu som ska bli ungefär fyra minuter lång, det ska tillslut bli en DVD-produktion. Detta gör jag på min HP Omnibook 6100 (en P3 Mobile på 1133mhz, 256mb RAM och 30gb). Det lär nog ta några timmar att rendera den men rent arbetsmässigt flyter det på ganska bra. Det är Premiere 6.5 jag sitter i.
Jag tror att din 1ghz räcker skapligt, satsa på fettigt med RAM och många sköna gb hårddisk. Inte under 100 i alla fall, för att vara på den säkra sidan, dessutom är hårddiskar idag billiga. Jag drog in 39 minuter från ett mini-DV-band, oklippt och okomprimerat, och det blev cirka 9gb.
Man blir väl bara tvungen att vänta lite längre?