webForumDet fria alternativet

Problem när jag ska förminska bilderna till webben...

Fotografering

2 svar · 248 visningar · startad av Gika

Medlem sedan maj 200157 inlägg
Frågan#1

Jag fotar en del bilder i jobbet och de blir inte bra när jag ska lägga ut dem på webben sedan...Vi har ett fast mått på hur bilderna skall presenteras 375X150 pixlar och när jag fotar så blir bilderna 640X480 pixlar. De ser rätt så bra ut i det formatet men när jag sedan förminskar dem till det rätta formatet så går de knappt att använda - de blir gryninga och man ser knappt ansikten på mäniskor =(
Vad gör jag för fel tro?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Du gör inte så stort fel... det blir så när man förminskar en bild i vanliga fall!!!

Har man ex. Adobe Photoshop så kan man ju trixa lite grann och städa upp bilden. Men det är överkurs! :e

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Att använda "Unsharp Mask" kan göra underverk.

Här är ett exempel på tre bilder som är tagna i 1200x1600 där den första bilden är suddig för att den inte har någon skärpa alls pålagt medan de två andra har skärpa pålagd.

Så du kan ju prova att ställa in Unsharp Mask (Oskarp mask tror jag den heter på svenska under Filter - Sharpen (Skärpa) till: 80% och en Radius på 0,3 pixlar (ingen radius). Du kan sen dra i den översta och se om det blir bättre/sämre och i värsta fall kan du lägga på ett snäpp till på Radius (eller minska).

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)