webForumDet fria alternativet

Autofokus

Fotograferingur Fotografering

8 svar · 301 visningar · startad av Mr. N.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Hur fungerar autofokus egentligen?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det finns två varianter.

En variant är att man skickar en stråle och kollar hur lång tid det tar innan reflektionen kommer tillbaka. Då vet kameran avståndet och kan fokusera. Såvitt jag känner till är den varianten vanligast på kompaktkameror och videokameror.

En annan variant, som är i särklass vanligast på systemkameror, är något mer komplicerad att förklara. I stort bygger den på att man avleder små delar av ljuset, som går genom olika ställen av objektivet, men ändå avbildar samma detalj. Är det fokuserat, då avbildar de verkligen samma detalj. Om inte, då skiljer sig delarna åt. Då fokuseras objektivet tills dess att delarna matchar varandra. För att förstå bättre vad jag menar, jämför med en gammal manuell kamera med snittbildsökare. Där matchar du själv delarna mot varandra, så att raka linjer går ihop i halvcirklarna. Denna matchning kan alltså göras av en dator i kameran lika gärna.

Aha.
Min kamera har TTL-autofokussystem, vilket av varianterna är det?

TTL = Through The Lens

Det är med andra ord den andra varianten du har.

Schysst! Tack UlfT.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det finns ett tredje sätt (digitalkameror/videokameror), piezo-mätning, nämligen att mäta luminanskontrasten på den elektroniska bilden och på så vis ställa skärpan. Nackdelen är att det krävs ett visst grundljus för att fungera, alltså är det allt som oftast kasst.

Fungerar i allmänhet på samma sätt som UlfT skrev i andra stycket fast elektronsikt.

Idag läste jag om ett fjärde sätt; sonar. Genom att skicka ljudvågor och mäta tiden det tar för dessa att reflekteras, kan kameran avgöra avståndet och fokusera. En kamera som använder den metoden är Polaroid SX-70. Den kameran tillverkades under 70-talet.

Hur funkar autofokusen i mörker? För om jag står i ett helt mörkt rum och tar en bild med blixt så blir den ju bra fokuserad.

De varianter som bygger på att mäta reflektionstiden för infrarött ljus eller ultraljud, har inga problem med mörker.

Systemkameravarianten (med matchning av detaljer) och Paces luminansvariant kan dock få problem i mörker. Systemkameror brukar ha en röd lampa som projicerar ett nätverk som kameran kan fokusera mot. På så vis löses det problemet. Blixtar som är anpassade för autofokuskameror, brukar också ofta ha en röd lampa för samma syfte. Funkar förstås inte på stora avstånd. Hur man löser problemet om man kör med luminanskontrast har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig att det är på ett liknande sätt.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)