webForumDet fria alternativet

Hjälp mig inför mitt första köp

Fotografering

7 svar · 300 visningar · startad av Famine

Medlem sedan jan. 200265 inlägg
Frågan#1

Tjenare. Efter ha fotat med en 100kr's kamera från cypern och fått suddiga och tråkiga bilder har jag nu tröttnat. Ska äntligen köpa mig en digitalkamera. Nu verkar det ju vara en riktig jungel där ute, men har ändå hittat några som jag kan tänka mig. Jag vill helst ha en kamera som har 3+ megapixels.

Såg att denna kamera har hela 4, för endast 2500. Dock finns det ingen optisk zoom. Hur viktigt är det? Mer info om denna kamera finns på http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/133927/details

Kan man köpa den och vara lugn? Eller bör man lägga pengarna på någon annan. Typ max 3000 - 3500 är högsta jag kan gå. Så om någon har något bra tips så får ni gärna säga det.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Hur viktigt är det?

Det beror på vilka krav du har. Vill du ta fotografier för att kunna sälja bör du nog satsa på något lite större. Om du däremot endast behöver kameran för att ha lite skojbilder så fungerar kameran bra. Vad jag menar är att det brukar vara bättre att "zooma in" i photoshop än att använda den digitala zoomen på kameran, men jag har å andra sidan inte provat den kamera du tittar på ;)
Optisk zoom kan ju även vara roligt att ha så att man kan komma närmre eller längre ifrån objekten man skall fotografera, men har du klarat dig med en 100:- kamera en lång period, tror jag att detta kan vara ett steg i rätt riktning.
Jag vet ingenting om kameran är bra eller dålig i övrigt, utan hänvisar till andra här i forumet. Jag ville bara ge dig lite av mina funderingar kring ditt kameraköp :)

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Min första fråga blir: vad är målsättningen med ditt kameraköp?

Medlem sedan jan. 200265 inlägg

Jörgen HP skrev:

Min första fråga blir: vad är målsättningen med ditt kameraköp?

Hmm bra fråga. :) Jag tänkte mest lära mig fotografera lite, testa lite grejer och sådant. Om det finns manuella inställningar, och inte så mycket automatiskt så är det nästan bättre tror jag. Bilderna lär nog dock användas för webben, men jag skulle även vilja kunna ta lite bättre bilder som man kan spara på fotopapper (vilket jag har hört att man ska kunna). Det är ju mycket möjligt att jag inte behöver ha en kamera med 3 megapixels. Jag kollade mest på priserna och såg att det inte skiljde sig alltför mycket mellan en på 2 och en på 3. Känns som det är lika bra att slå till på den bättre då.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Om du ska lära dig fotografera är det en kamera med film du ska ha, inte digitalkamera. Systemkameror med film är billigare än digitala motsvarigheter, och är mer "rå" foto om du förstår vad jag menar.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tänk också på att inte stirra dig blind på antalet megapixels. Bara för att upplösningen är hög betyder det inte att det blir bra bilder. Själv blir jag lite tveksam till att en 4 Mpixel-kamera för 2500 kr av märket Trust verkligen tar bra bilder. En del mindre nogräknade tillverkare anger dessutom den interpolerade upplösningen. Skulle hellre kolla på produkter från mer välkända kameratillverkare som Canon, Minolta, Nikon, Olympus med flera.
Ska dock tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet från ovan nämnda kamera, den kan alltså mycket väl vara ett vettigt köp.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Pace skrev:

Om du ska lära dig fotografera är det en kamera med film du ska ha, inte digitalkamera. Systemkameror med film är billigare än digitala motsvarigheter, och är mer "rå" foto om du förstår vad jag menar.

Jepps, håller med du pace, en manuell sådan. Fotografering handlar enligt mig om två saker:

1. Kreativt skapade där fotografen försöker berätta något med sin bild, och inte enbart avbilda något rakt upp och ner.

2. Att exponera. Det är först när man behärskar exponeringens konst som man får ett bra bildberättande. Visst, det finns automatik som löser problem i enkla situationer. Men då är man låst till dessa. Vid lite mer komplicerade ljusförhållande står man med skägget i brevlådan.

Normalt finns inga bra genvägar till bättre bilder. Men man kan hjälpa sig själv en bit på vägen.

För att trycka på en knapp behövs ingen träning, men för att exponera korrekt krävs en hel del träning, tränar gör man enklast utan automatik. När man väl lärt sig att exponera lär man inte sakna automatiken. Samma sak gäller med bildseende, vissa är förunnade att födas med sådant, andra får träna för att lära sig det. Fotografi handlar till stor del om närhet, att våga gå nära och inte gömma sig bakom ett teleobjektiv (undantaget naturfotografi).

Kort och gott, är du intresserad av fotografi, köp en manuell kamera med film och en 35:a en 50:a och en 85:a, är du intresserad av naturfotografi då får du byta ut något eller flera av dessa mot ett teleobjektiv. Ska du bara plåta lite hipps som happs till hemsidan din, då duger nästan vad som helst. Min bästa bild är faktiskt tagen med en engångskamera, och den vann en fototävling för många år sedan. :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Håller helt med Pace, och håller nästan med Jörgen HP.
Är inte lika låst vid att varje bild måste berätta något, det kan lika gärna vara att man vill förmedla en känsla eller stämning.
Vill bara tillägga en sak. Om du verkligen vill lära dig fotografera bör steg 2 efter inköp av kamera vara en grundläggande fotoutbildning typ kvällskurs.

När det gäller optiken skulle jag faktiskt föreslå en 35:a, en 50:a och en 105:a istället. Och att lägga några kronor extra på optiken så man inte sitter låst med kass ljusstyrka.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)