Hinner kameran läsa ner bilderna på minneskortet?
Har du formatterat minneskortet i datorn eller i kameran (det senare att föredra)?
När du laddade upp bilderna från kortet, hände något speciellt?
Varför postar du här och inte i Foto & Film? ;) :e
7 svar · 361 visningar · startad av Mr. N.
Waaaaoooouuuu!
Psykadeliska bilder eller hur? Min fråga är som följer: varför?
Det ser helt normalt ut när bilderna ligger på min dator.
Hinner kameran läsa ner bilderna på minneskortet?
Har du formatterat minneskortet i datorn eller i kameran (det senare att föredra)?
När du laddade upp bilderna från kortet, hände något speciellt?
Varför postar du här och inte i Foto & Film? ;) :e
Alltså, som jag skrev med liten text: Det är bara fel på de uppladdade bilderna. Bilderna från kameran är korrekta. Därför postade jag inte i Foto & Film...
Det är nog en bugg i din programvara. Går det, pröva med något annat program istället. Bilderna du har lagt upp är i jpg-format, men jag gissar att de var TIFF när de kom från kameran. Har du kanske mellanlagrat dem som TIFF efter att du importerade dem från kameran? Det skulle kunna ha inträffat då. Jag har i mitt jobb fått in en hel del konstigheter med linjeförskjutningar hos TIFF-bilder. Den enkla vägen för mig har varit att öppna dem i Photoshop, som tycks vara väldigt tolerant för konstigheter i bildfiler. Sparar du om bilderna i Photoshop brukar de bli ok.
Nej nej nej ;)
Alltså det är BARA fel på överföringen till FTP-servern.
Jag har två datorer, Alpha med XP och internetdelningen och Gamma - en gammal slaskdator som kopplar upp sig mot internet genom Alpha. På Alpha ligger bilderna. Jag sitter på Gamma och tankar upp bilderna på en ftp. Då går bilderna först åt ena hållet sen åt andra hållet i kabeln mellan datorerna. Här någonstans blir bilderna knas och jag prövade flera gånger. Min fråga är alltså: Varför blev det så?
När jag sen provade att ladda upp till ftp:n från Alpha så gick det bra.
http://www.knivby.nu/~n/bilder/lite bilder/
Då kan jag egentligen bara råda dig att ställa frågan i något nätverksforum. Eftersom det verkar vara där problemet ligger (även om jag inte förstår hur).
jag ser inget fel
Lord Pingu skrev:
jag ser inget fel
han har uppdaterat de filerna med nya som det inte va något fel på längre.