En kompis till mig pratade om VCD. Man kunde tydligen bränna över en film till en vanlig CD-skiva och visa den på en DVD-spelare. Går det? Hur går man till väga?
Går det alla format? 640*480 har jag min film i...
14 svar · 510 visningar · startad av koltrasten
En kompis till mig pratade om VCD. Man kunde tydligen bränna över en film till en vanlig CD-skiva och visa den på en DVD-spelare. Går det? Hur går man till väga?
Går det alla format? 640*480 har jag min film i...
Titta på http://www.vcdhelp.com/, där finns massor av hjälp :) (sidan ligger självklart nere just nu, prova igen om någon timme.)
VCD (Video-CD) är MPEG2 (om jag inte minns fel) så det är långt ifrån samma kvalitet som DVD eller Divx och din DVD spelare måste självklart ha stöd för VCD filmer.
Formatet är/var mycket populärt i Asien.
/Viktor
VCD (Video-CD) är MPEG2 (om jag inte minns fel) så det är långt ifrån samma kvalitet som DVD eller Divx
Nej, VCD använder MPEG1 och kan jämföras med VHS-kvalitet.
SVCD däremot använder MPEG2 (precis som DVD) men i högre kompressionsgrad skulle jag tro. SVCD kan man jämföra med Super-VHS, dvs "nästan DVD" :).
Tänk på att om du bränner en egen VCD så måste DVD:n också ha stöd för hemmabrända skivor.
Jag tycker personligen att kvaliteten på VCD-filmer är på tok för dålig för att kunna ge mig en bra filmupplevelse, däremot fungerar VCD utmärkt för fotoalbumslösningar (tillsammans med digitalkamera såklart). Perfekt att samla alla i soffan och kolla på korten från senaste resan. Har själv gjort det flera gånger. Dessutom rymms det lätt 1000 bilder på en vanlig 74-minuters CD.
Dessutom rymms det lätt 1000 bilder på en vanlig 74-minuters CD.
heh.. vem sjutton har tid att ta 1000 bilden på en resa .. tog 8 st (där man kunde urskilja motivet ) när jag var i grekland i somras och det var jag nöjd med ;)
ok. Jag skall förklara vad det är jag har. Det är en redovisning i skolan om ett estetiskt projekt och jag har redigeringsavsvaret. Det funkar inte att få det på VHS, men då jag hörde en kompis nämnde VCD så tänkte jag ta det istället.
DVD-spelaren är kopplat till en projektor som visar det hela på en väg på runt 5 meter i längden. Den är alltså väldigt stor. Jag kan se filmen i helskärm utan problem om jag kör den i Windows Media Player.
Vaktmästaren säger att DVD-spelaren är jätte dyr och stödjer VCD och är regionsfri.
Jag har filen i .avi, men jag kan lätt göra den till .mpg. Men är .mpg samma sak som mpeg1 eller? Eller kan jag göra från avi till vcd - direkt?
Du kan göra vcd filer direkt tanka hem det här programmet tmpg från : http://www.tmpgenc.net
Funkar perfekt!
heh.. vem sjutton har tid att ta 1000 bilden på en resa .. tog 8 st (där man kunde urskilja motivet ) när jag var i grekland i somras och det var jag nöjd med ;) Vem skrev att jag hade tusen semesterbilder? Inte jag. Jag skrev
Dessutom rymms det lätt 1000 bilder på en vanlig 74-minuters CD.
och det är en jäkla skillnad. :OO
Tog en bra bit över 100 foton på Romresan jag var på i höstas. Men så går jag efter resonemanger "hellre ett foto för mycket än ett för lite". :)
Vaktmästaren säger att DVD-spelaren är jätte dyr och stödjer VCD och är regionsfri.
Vaktmästaren. Han har väl knappast någon koll eller? §e Jag tycker att du skall bränna en enkel VCD och testa spelaren ifråga. Först då kan du vara säker på om den pallar en hemmabränd VCD eller ej.
...och det går alltså från avi till vcd.
Min avi-fil är på 600 MB. Blir vcd-filen mindre eller större?
Bränner tmpgenc det åt mig, eller skall jag "kopiera" över en fil till Easy CD Creator själv?
koltrasten skrev:
...och det går alltså från avi till vcd.
Min avi-fil är på 600 MB. Blir vcd-filen mindre eller större?
Bränner tmpgenc det åt mig, eller skall jag "kopiera" över en fil till Easy CD Creator själv?
Det var längesedan jag använde det men storleken, om det är en "vanlig" avi (ej DivX) så kommer storleken att bli mycket mindre men du kommer också att få en rejäl kvalitetsförlust i och med mpeg-formatet.
Nej,Tmpgenc bränner inte åt dig, det skapar bara mpeg:en som du får bränna i ditt brännarprogram. Se till att välja VCD-läget i ditt brännarprogram.
Tack!
I programmet står det "Aspect Ratio". Som default står där 1:1 (VGA), men man kan också välja mellan en himla massa t.ex. 4:3:523 line (NTSC, 704x480). Kvittar det rent kvalitéetsmässigt?
Det blir ju hur dålig kvalité som helst... :(
Kan man inte göra det bättre på något sätt? Bättre upplösning. Det ser ju för hemskt ut som det är nu...
koltrasten skrev:
Det blir ju hur dålig kvalité som helst... :(
Kan man inte göra det bättre på något sätt? Bättre upplösning. Det ser ju för hemskt ut som det är nu...
Jag sa ju det. :l
...storleken att bli mycket mindre men du kommer också att få en rejäl kvalitetsförlust i och med mpeg-formatet.
Jag använder TMPGEnc. Skall vara ett av de bättre gratisprogrammen. Dessutom stöd för dual-processor om man har det.
Nog tycker jag resultatet blir rätt ok, med bra indata. Man kan ju inte jämföra med DVD, utan det är snarare VHS man skall jämföra med (och mina filmer blir klart snyggare än VHS). :)
VCD skall dessutom köras på en TV -- på en datorskärm der det inget vidare ut (p.g.a. den låga upplösningen på MPEG-filmen).
Du har inte en dator med TV-out? Isf kan du testa att koppla det till en video, spela upp filmen på datorn och samtidigt spela in den på VHS.