webForumDet fria alternativet

Uppskatta flyghöjden

Fotografering

17 svar · 674 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Gissningslek: Vad skulle ni uppskatta flyghöjden till på följande foto?

Tävling: Vart är fotot taget? ;)

http://w1.708.telia.com/~u70806687/frilans/019.JPG

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Jag kan säga som så... det är inte öresundsbron iaf ;)

btw.. najs bild :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Bilden är inte tagen i sverige i alla fall (tror jag), höjden uppskattas till cirka en kilometer.

Själv skulle jag vilja uppskatta den till 2000m. Vet inte varför men det känns mycket högre än de 1000m jag var uppe i med ett segelflyg en gång.

Bilden är tagen i Sverige och även om Öresund inte var i närheten så var det ändå ganska nära ;)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nu är jag ganska kass på flyghöjder, men det ser ut som precis under molnen, vilket kan ju vara olika beroende på molntyp, men det är ungefär 5 min innan landning eller nån minut efter start beroende på var man är :e

Med tanke på att man brukar flyga inrikes på mellan 8-10.000 meter i maxhöjd så borde det vara kring 1.500-2.000 meter eller nåt.

Det är bara någon minuter efter start med en Boeing 737:a. Vi har gjort en U-sväng direkt efter starten men jag gissar ändå att vi stiger med cirka 1200m/minut direkt efter start. Det är därför jag gissar på cirka 2000m, det känns logiskt på något sätt :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Hmmm, 500-1500m (~2000-5000fot), och plats, Östersund? ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jahaja, då säger vi Östersund och Frösön istället.
Fan, två minuter för sent!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Fan, jag såg direkt att det var Östersund och Frösön, den där vyn har jag sett många gånger. Men andra hann ju svara före mig :( :e.

Östersund är helt korrekt och vi har just lyft från Frösö flygplats (eller OSD som det heter i SAS tidtabell) med Stockholm Arlanda som destination. Starkt jobbat :bire

Höjden är dock fortfarande ett frågetecken. Hehe. Jaja, ska ju flyga därifrån vid jul så jag får väl fråga farbror Kapten då :)

Om du kommer ihåg vilken bana ni startade ifrån så går det nog kanske enklare att luska ut vilken höjd ni befann er på, finns nämligen något så trevligt som så kallade SID (Standard Instrument Departure) för större flygplatser, helt enkelt utsatta rutter som planen skall flyga av diverse skäl, med en sådan karta och information om bana kan man komma iaf lite närmare rätt höjd ;)

Inte så svårt att lista ut vilken bana vi lyfte från eftersom det bara finns en bana för trafikflyg på Frösön. :) Eftersom F4 ligger alldeles intill tror jag det finns en bana till för stridsflyg (med reservation för att jag har fel).
Det man får kika på var åt vilket håll vi lyfte och det vet jag då vi lyfte västerut, mot Åre (jag håller alltid koll av någon tvångstankemässig anledning ;). Direkt efter start gör vi således en u-sväng över Storsjön och drar vidare österut mot Sundsvall där turen sedan går längst kusten och neråt Arlanda.

Dryden skrev:

Inte så svårt att lista ut vilken bana vi lyfte från eftersom det bara finns en bana för trafikflyg på Frösön. :) Eftersom F4 ligger alldeles intill tror jag det finns en bana till för stridsflyg (med reservation för att jag har fel).
Det man får kika på var åt vilket håll vi lyfte och det vet jag då vi lyfte västerut, mot Åre (jag håller alltid koll av någon tvångstankemässig anledning ;). Direkt efter start gör vi således en u-sväng ut över Storsjön och drar vidare mot Sundsvall där turen sedan går längst kusten och neråt Arlanda.
Vid någon tillfälle har jag till och med sett sett Åland just innan vi viker in norr om Roslagen och inflygningen.

Med bana menade jag bana 30, dvs västergående trafik på asfaltsplätten som du benämner som en bana ;)
Och självklart fanns det ingen SID för 30, men gissningsvis låg ni på inte mer än 2800ft, dvs sisådär 900-1100m höjd.
Och nog bör du ha kunnat sett Åland om vädret var bra, eftersom inflygningen rimligen borde ha skett via en av HAMMAR's STAR (Standard Terminal Arrival Route) ;)

Berätta gärna fler flygsaker som jag inte vet. Fast då lär du nog kunna hålla på ett sjuhelvetes tag :)
Har fler flygbilder om du är intresserad. Lite Alper, lite Vättern. Typ :)

Dryden skrev:

Berätta gärna fler flygsaker som jag inte vet. Fast då lär du nog kunna hålla på ett sjuhelvetes tag :)
Har fler flygbilder om du är intresserad. Lite Alper, lite Vättern. Typ :)

Du får väl fråga :p
Men för att inte gå OT, använd mail eller PM ;)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

yeah man borde kunna se huset som jag bor i med lite tur :) eller det kanske är skymt av Öneberget.
Dryden när är fotot taget?

Fotot är taget den 6 oktober strax efter kl 08. Klart och fint väder. Vart bor du? Körfältet där jag själv håller till syns inte särskilt bra.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

OT:
Dryden: jag återfinns i närheten av Rimi på Frösön....

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)