Jag tycker inte att det är någon nackdel med AA-batterier. I alla fall inte om man har en laddare till dem. :)
Cyberphoto skrev:
CP2000 använder AA batterier. Det ger fördelen att du kan använda laddbara batterier samt att du kan i nödfall även köpa vanliga batterier på närmaste bensinmack.
Jag "forskade" en hel del innan jag köpte min digitalkamera, och fick uppfattningen att AA-batterier oftast inte räcker till...
Med Li-ion batteri däremot, som medföljde min kamera, behöver man i princip aldrig oroa sig för att det ska ta slut, fastän jag använder skärmen/displayen till 90% av bilderna...
Sen kan man ju ladda Li-ion batteriet också, och det tar oftast inte mer än en halvtimme (laddare medföljde "gratis").
Enda nackdelen är om det skulle sluta fungera, ett nytt kostar nämligen runt 500 spänn... :)
Jag köpte min Nikon Coolpix 2000 i slutet av Augusti och jag är helnöjd, både med bilderna och kameran i sig. Liten, smidig och mycket prisvärd!
Kameran är väl inte den mest avancerade på markanden men den räcker gott. Som nybörjarkamera är den ett mycket bra köp. Men med hyfsat många funktioner riktar den sig också till de som vill ha lite extra.
Bilderna blir bra för prisklassen. Macrobilderna blir helt underbara med denna kamera (närgräns 4 cm!), stort PLUS!
En nackdel kan vara att det inte finns optisk zoom.
Om du köper kameran får du köpa till uppladdningsbara batterier + laddare. Ett större minneskort är också att rekommendera.
Kameran har för övrig fått bra betyg i de flesta recensioner.
----------------------------------------------------------------------
Lite länkar:
Nikon Coolpix 2000 är inte alls en så dum kamera som man kan tro. Den är liten, smidig och följer verkligen med jämt när man är ute. Det är när man har kameran med sig jämt som tillfällena för bra bilder uppstår.
Kolla gärna också https://www.dpreview.com och dess recension av modellen och jämför gärna med "storebror" 775.
Jag köpte min Nikon Coolpix 2000 i slutet av
En nackdel kan vara att det inte finns optisk zoom.
Finns det ingen optisk zoom på den, då måste det vara ett skrivfel på Cyberphoto.
Hur mycket använder man optisk zoom igentligen eller klarar man sig bra utan det?
Icebreaker: Varför känns det som att jag inte kan ta såna bilder som humlan och snigeln? Har en Olympus Camedia C300Z och den är ju dyrare! :) Dyrast kanske inte alltid är bäst? Aja jag ska en dag också lyckas! :)
Icebreaker: Varför känns det som att jag inte kan ta såna bilder som humlan och snigeln? Har en Olympus Camedia C300Z och den är ju dyrare! :) Dyrast kanske inte alltid är bäst? Aja jag ska en dag också lyckas! :)
Tjaaa.. till och börja med har ju inte Olympus C300z en närgräns på endast 4cm som samtliga Nikon-kameror har... :)
Det blev köp av en nikon cp 2000 och är lite besviken, den drar ur batterierna hur fort som helst hinner kanske ta 15-20 bilder max innan batteriiconen börjar visas och detta med nyladdade batterier (varta 1900mAh) köpta sammtidigt som kameran.
Blir nu till att lämna tillbaka kameran, hur många bilder ska man kunna ta med en sådan här kamera?
Såg nu i instruktionsboken att batterilivslängden vid normalt användande bara var 60 minuter, det är ju hur värdelöst som helst, blir absolut att lämna tillbaka den.
kan ju säga att jag tog typ 20 humlebilder och 1-2 blev bra. nikon är väldigt grymma på macrobilder för övrigt. :)
Använder du blixt ofta så drar den batteri. Använder du continous focus så drar den batteri också. Är du utomhus när det är kallt drar det batterier också. Sätter man inte kameran i vila så drar den också batteri, speciellt med continous focus. Även om man håller på att zoomar in och ut mycket så drar det också batteri.
Att det bara räcker till 20 bilder låter dock lite konstigt även om du skulle ha alla de ovan nämnda förutsättningarna. Prova med ett par andra batterier och se om du får bättre resultat (prova ett annat märke och annan kräm utifall att).
Vet inte om 2500:an har förmågan att stänga av continouse focus, men om det går så gör det. Ställ in kameran så att den bara ställer in skärpan när du håller ner slutarknappen halvvägs, då lär du spara rätt bra med batteri. Sätt också kameran till att gå ner i vila (om den har sleep mood möjlighet) efter 5 minuter, då går det snabbare att starta upp kameran plus att det drar mindre ström än att sätta på och stänga av kameran. Nudda vid slutarknappen och kameran ska vakna på någon sekund.
Är du ute och fotar i kyla så ha extrabatterier inne i jackan så de är varma. Sen när batterinivån börjar tryta så byter du battrier och stoppar de gamla in i värmen i jackan. Det finns mer kräm i batteriet, så du kan säkert växla batterier ett par varv innan de verkligen är uttömda.
Det blev köp av en nikon cp 2000 och är lite besviken, den drar ur batterierna hur fort som helst hinner kanske ta 15-20 bilder max innan batteriiconen börjar visas och detta med nyladdade batterier (varta 1900mAh) köpta sammtidigt som kameran.
Blir nu till att lämna tillbaka kameran, hur många bilder ska man kunna ta med en sådan här kamera?
Såg nu i instruktionsboken att batterilivslängden vid normalt användande bara var 60 minuter, det är ju hur värdelöst som helst, blir absolut att lämna tillbaka den.
Jomen vad var det jag sa.... :OO
Köp en 775 istället om du kan hitta någon (det är ju numera utgående modell tyvärr)! Jag kör nästan alltid med display på och verkligen inte energisnålt, och med Li-ion batteri kan jag i lugn o ro fylla mitt 64 mb kort utan att behöva tänka på batteritider...
Jag tycker det är konstigt att Nikon tar bort optisk sökare och inför AA batterier till sina digitalkameror (iaf i den klassen)... varför försämra kamerorna? Sen tycker jag deras nya modeller har fått riktigt tråkig, plastig design.
jag kan utan problem fylla mitt 64 mb kort (då får jag in 68 bilder i upplösningen 1600x1200) på min nikon coolpix 2000... jag kan iaf använda min kamera 60 minuter på mina batterier (1800). det är klart att lcd-skärmen är väldigt batterislukande... :(
men jag har alltid en 4pack batterier på laddning så när dom i kameran tar slut kan jag snabbt byta till fulladdade :)
Har inte besökt forumet på ett tag men tänkte bara skriva hur det gick med kameran, lämnade in den på service ifall det kunde vara nått fel på den men jag fick tillbaka den och dom sade att det inte var nått fel men nu så räcker batterierna hur länge som helst, inget alls att klaga på , men det var väll också så att dom laddningsbara batterierna behövdes laddas några ggr innan dom fick full styrka så min slutsats är att jag blev ganska nöjd ändå med köpet, tack till alla som skrev i trådenför alla fina svar.
hällsningar Stefan.
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2