webForumDet fria alternativet

Ändra inställningar på d-kamera

Fotografering

2 svar · 243 visningar · startad av Elite

Medlem sedan sep. 200248 inlägg
Frågan#1

Har ganska nyss köpt en Olympus Camedia C300Z och är helt klart nöjd med den. Men ibland mest när det är mörkt inomhus blir det ofta kornigt. Och även på andra bilder blir det ibland suddigt coh ibland för mörkt/ljust. Så jag undrar hur mycket som beror på manuella inställningar? Kan inte så mycket om kameror, det finns inställningar för ISO-Känslighet och massa för olika väder, hur viktigt är sånt? Eller är det helt enkelt nackdelen med digitalkameror, att ibland blir det inte bra?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Fördelen med digitalkameror är ju att det går att ställa in ett högre ISO-värde när man befinner sig i en miljö som är dåligt upplyst. Precis som när det gäller film så blir bilden kornigare ju högre ISO-tal man angett (jämför ISO med ASA). Dock är inte digtalkameror några mirakelgörare så får den dåligt med ljus så har den också svårare att hitta rätt skärpa, exponeringstigen blir lång (lågt tal) och det blir lättare suddigt i största allmänhet. Långa exponeringstider gör också att bilden blir korningare.

Det roligaste är ju att man kan exprimentera så mycket med exponeringstider, bländare, ISO-tal och så kallade EV (exposure value) som inte går att göra med vanliga analoga kameror. Så mitt tips är att du exprimenterar med inställningarna (läs manualen) och lär dig de olika funktionerna. När du väl utsätts för en miljö där du inte har tid att ta flera exponeringar så har du ett någorlunda hum om hur du ska göra det bästa av situationen då du övat hemma med olika inställningar.

Filmen är fri eftersom du kan radera minneskortet när du vill... så exprimentera så du lär dig kamerans alla funktioner. Och framförallt:

Ha kul! :)

Medlem sedan sep. 200248 inlägg

Jo har försökt att pilla lite och läsa manualen men i den stå det mest grundligt, hur man bytar till det, inte hur man använder det på ett smidigt sett. Kan typ nada om d-kameror heller så jag vet typ inte vad ISO m.m är för nått och hur det funkar, men får testa mig fram.

En sak till: När jag använder ( Skäms, vet inte vad det heter :)) den lilla rutan och kollar i när jag tar kort, alltså inte lcd skärmen.. så är inte krysset rätt "kalibrerat". Liksom om jag sätter det i mitten och tar ett kort så kommer objektet typ längst upp i bilden och man ser typ bara halva, varför? Har fått för mig att Dioptrijusteringsratten är till för det men märker ingen skillnad?

384 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
233 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)