webForumDet fria alternativet

Digitalfotografering för dummies

Fotografering

6 svar · 1 036 visningar · startad av casca

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Frågan#1

Ok, efter diverse eskapader med skolans utrustning så har jag kommit fram till att jag är en helt värdelös fotograf.. Det blir dålig skärpa, taskiga färger osv.. Det ser helt enkelt inte bra ut.

Så jag undrar, finns det någon behändig site med lite "skolor" eller artiklar som tar upp grunderna inom fotografering? :) Visst, jag kan vänta typ två år tills vi får lära oss det i nån kurs också, men det verkar onödigt. :e

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

https://www.voodoofilm.org

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Öh, "sajten för dig som gör film" ?

Ja, det var ju verkligen bra, men lite fel också. Jag vill lära mig stillbildsfoto.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Fokus, exponering, bländare färgtemperatur etc. fungerar identiskt vare sig du arbetar med film, video eller analog stillbild eller digital stillbild.

Kan man film, kan man stillbild.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Kan det inte bero på dålig kamera?

Tvivlar starkt på att du är dåligt på någonting!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Håller med Pace, lär dig de grunderna så kan du säkert få ut bättre bilder från kameran. Oavsett om det är en filmkamera eller en analog kamera.

Låna gärna böcker också på biblioteket. Tyvärr finns det väl inte så många böcker om just digitalfoto, men det börjar komma mer och mer.

Dålig skärpa kan bero på flera saker:

1. att du rör kameran när du trycker ner slutaren
2. att du inte låter kameran ställa in skärpan (halvtryck slutaren för att ställa autoskärpa, sen fortsätt att trycka ner slutaren helt för att ta bilden
3. att du har för mörk, som gör att punkt 1 lätt uppstår (1/30 brukar vara rekommenderat för minsta slutartid men tar man stöd så kan man klara 1/8 också)

När det gäller färgtemperaturen är det oftast ett fel med digitalkameror som beror på att den automatiska vitbalansen luras att tro att det är en annan typ av ljus än det som verkligen är. Använda manuell vitbalans och ställ in mot ett vitt eller grått papper.

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)