Ok, efter diverse eskapader med skolans utrustning så har jag kommit fram till att jag är en helt värdelös fotograf.. Det blir dålig skärpa, taskiga färger osv.. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Så jag undrar, finns det någon behändig site med lite "skolor" eller artiklar som tar upp grunderna inom fotografering? :) Visst, jag kan vänta typ två år tills vi får lära oss det i nån kurs också, men det verkar onödigt. :e
Håller med Pace, lär dig de grunderna så kan du säkert få ut bättre bilder från kameran. Oavsett om det är en filmkamera eller en analog kamera.
Låna gärna böcker också på biblioteket. Tyvärr finns det väl inte så många böcker om just digitalfoto, men det börjar komma mer och mer.
Dålig skärpa kan bero på flera saker:
1. att du rör kameran när du trycker ner slutaren
2. att du inte låter kameran ställa in skärpan (halvtryck slutaren för att ställa autoskärpa, sen fortsätt att trycka ner slutaren helt för att ta bilden
3. att du har för mörk, som gör att punkt 1 lätt uppstår (1/30 brukar vara rekommenderat för minsta slutartid men tar man stöd så kan man klara 1/8 också)
När det gäller färgtemperaturen är det oftast ett fel med digitalkameror som beror på att den automatiska vitbalansen luras att tro att det är en annan typ av ljus än det som verkligen är. Använda manuell vitbalans och ställ in mot ett vitt eller grått papper.