webForumDet fria alternativet

Söker en Nikon FM3a

Fotografering

19 svar · 461 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Turen har alltså fallit på mig och jag tänker införskaffa en systemkamera. Jag har velat fram och tillbaka med tanke på digital eller filmladdad systemkamera, men har insett att jag inte hittar någon digitalkamera i en billig prisklass för de funktioner jag vill ha.

Nåja, jag gillar Nikons FM3a och funderar på att köpa denna. Men är det någon som vet en liknande kamera, till ett bättre pris kanske?

Det jag söker är följande:
- Allt manuellt (möjligtvis att slutaren får vara automagisk, men det är på sin höjd)
- Autofokus är bläää, bort med det.
- Gärna lite zoom, kanske 28-80 eller liknande. Eller två olika gluggar med fast brännvidd.
- Minimum F2,8

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Du borde kunna hitta en FM-2:a el FM begagnad till hyfsat pris.
Helt manuella/mekaniska bägge två.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Re: Söker en Nikon FM3a

Pace skrev:

Hallå!

Turen har alltså fallit på mig och jag tänker införskaffa en systemkamera. Jag har velat fram och tillbaka med tanke på digital eller filmladdad systemkamera, men har insett att jag inte hittar någon digitalkamera i en billig prisklass för de funktioner jag vill ha.

Nåja, jag gillar Nikons FM3a och funderar på att köpa denna. Men är det någon som vet en liknande kamera, till ett bättre pris kanske?

Det jag söker är följande:
- Allt manuellt (möjligtvis att slutaren får vara automagisk, men det är på sin höjd)
- Autofokus är bläää, bort med det.
- Gärna lite zoom, kanske 28-80 eller liknande. Eller två olika gluggar med fast brännvidd.
- Minimum F2,8

Nikon F3 är en schyyst kamera. Vill du ha en ny (jo, F3 tillverkas än men är inte billig precis) kan jag rekommendera Nikon FE10. Men då bör du köpa till någon bra glugg, för den som sitter på (orginal) är ingen höjdare.

http://tau.uab.es/~carles/foto/fe10.html

Jag köpte en 35:a, 1,8 och en 85:a 2,0 till min FE10. Blev en höjdarkamera med dessa nya gluggar. :)

mvh Jörgen HP

Jag tackar för svaren!

Ska kolla in FE10:an och jämföra med FM3:an. FM2:an har jag också fotat med och är väldigt nöjd med den också, så det kanske blir en sådan istället. Vi får se. :)

Vilken blev det?

Hehe, ingen än så länge. Ska göra lite research om FE10:an först, vill knappast köpa grisen i säcken. Jag har väldigt specifika krav på vad kameran får och inte får göra. ;)

Vilken tid det ska ta :P

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra att du inser att man skall ställa krav även på kameran.
Fotografens uppgift är ju att hålla fast kameran så att den inte zoomar eller panorerar.

Jörgen HP skrev:

Vilken tid det ska ta

&

Lasp skrev:

Bra att du inser att man skall ställa krav även på kameran.

Jag är väldigt noga vad kameran ifråga ska kunna göra och inte göra. Om jag inte kan styra minsta lilla millimeter på kameran så finner jag ingen anledning att fota eftersom jag inte kan göra om samma sak eller få fram en viss effekt.

Anledningen att digitalkameror faller bort har främst att göra med priset, men också att jag inte hittar någon kamera med annat än optiska lösningar på bl.a. fokus (låter såklart konstigt :e, men det finns optiska sensorer som gnuggar friktion med fokusringen och på så vis fokuserar, vilket jag inte gillar).

Fotografens uppgift är ju att hålla fast kameran så att den inte zoomar eller panorerar.

Känner igen citatet från Voodoo Film. ;) :birp

Citatet är från en vän och kollega en gång i tiden,
Lasse Swanberg numera professor.
Han myntade även begreppet BMB på den tiden

Aha! Jag visste inte varifrån det kom, ska genast fylla på med upphovsman!

Hur känner du Lasse Svanberg? :q Det är ju nästan så man vill ha hans autograf. :e
Läser alltid hans krönikörer i TM, väldigt intressanta.

Ja. Vi har bla gjort en gemensam produktion i NY.
På den tiden var vi unga och vackra. Nu är det bara och.

Jaså?

Lasse höll väl på med A-foto på den tiden va? Du då, vad gjorde du (och vilken film var det)?

På den tiden var vi unga och vackra. Nu är det bara och.

:e

Anledningen att digitalkameror faller bort har främst att göra med priset

Alla kameror med automatik faller bort hos mig. Visserligen kan FE10 användas med automatisk slutartid (det enda som är automatiskt) men den står alltid på off. :e

Synd att F3:orna är så dyra, annars hade det blivit ytterligare en sådan efter det att den gamla krascha. Det var en störtbra kamera.

En väldigt trevlig automatisk sak (ja, tro det eller ej!) är just automatisk slutartid. På så vis kan man ju gå runt med F4 hela dagen och få optimal bild (både tekniskt och i mina ögon sett; skärpedjupsmässigt). Det uppskattas när man flänger runt och har bråttom. Då tycker jag kameran känns helautomatisk. :birp

Eftersom jag använder extern exponeringsmätare till 99,99 % av fallen klarar jag mig rätt bra utan. Men idealet hade varit spotmätning och zoonskala förståss. :)

Många normala ljusförhållande har man i huvudet, det brukar slå på ett halvt steg upp eller ner.

Vad tar du för bilder, är det egna konstverk eller till någon tidning etc?

Det är mest dokumentära bilder med människor som motiv, alltså inga "avbildningar" iform av solnedgångar, blommor, vattenfall etc

Är det bilder till någon artikel har jag ofta brossan min med som fotograf, vilket är en stor fördel. Dels kan jag ägna all uppmärksamhet åt ett bra artikelinnehåll och dels så jobbar han proffesionellt som fotograf/fotolärare, teamwork har jag hört att det kallas. :)

Jaså, det låter trevligt. Vad är det för artiklar du skriver?

Allt som går att kränga :p

Blir mest faktaartiklar till olika hundtidningar, och ibland debattartiklar/understrecketartiklar. Oftast blir det så att man får skriva en artikel och chansa på att få den publicerad. Av 10 skrivna artiklar får man ca 8 refuserade. Men å andra sidan ökar chansen för att få saker publicerade efterhand. Desto fler publicerade artiklar, desto lättare att få ut dem.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)