Jag har länge funderat på att köpa en digitalkamera. Bilderna kommer att användas framför allt för webben och kanske till utskrifter på "foto" papper o dylikt. Jag vill inte köpa nåt billigt skräp som man tröttnar på efter några veckor, men samtidigt vill jag inte lägga mer än max 5000 spänn. Jag har kollat runt en massa på nätet och kommit fram till att någon av följande kameror kanske skulle passa mig:
Jag bryr inte särskilt mycket om utseende, och onödiga finesser som ljud- o videoinspelning o dylikt. Bildkvalité o funktionalitet är snarare viktigast. Jag har hört att Nikon har väldigt bra bildkvalité men samtidigt är ju cp775 över ett år gammal. Vad säger ni?
Jag är ju Nikon-freak så jag skulle ju rekommendera 775:an. Den har fått bra kritik och är nu nere i någorlunda bra pris också. Att det bara är 2 megapixlar gör kanske inte så mycket, men vill du ha mer pixlar så är det ju Olympusen isåfall som du ska satsa på. Annars är det 3 himla bra kameror i den prisklassen så det är svårt att välja.
Kanske bästa tipset är att prova alla tre och känna hur de känns i handhavandet, om de passar dina händer och sen välja utifrån hur de känns att jobba med.
Lägg till några hundra på din maxgräns, och du har en riktig kanon kamera. Har ingen egen, men lånat en ett par gånger. Dödsfina bilder osh stora manuella inställningsmöjligheter!
Olympus Camedia C-3020Z
Lägg till några hundra på din maxgräns, och du har en riktig kanon kamera. Har ingen egen, men lånat en ett par gånger. Dödsfina bilder osh stora manuella inställningsmöjligheter!
Olympus Camedia C-3020Z
Jo kanske det, men det tillverkas väl inte längre? Jag hittar den inte på NetOnNet eller Cyberphoto.se....
Olympus Camedia C-3020Z
Jo kanske det, men det tillverkas väl inte längre? Jag hittar den inte på NetOnNet eller Cyberphoto.se....
Fan vad skumt, började Cyberphoto sälja 3020z igen? Den har inte varit till försäljning på ett tag hos dem. Om man ska köpa den ska man nog köpa den nu för nästan alla butiker har slutat sälja den.
r
coolpix 2500 verkar vara en rätt bra kamera trots det lite udda utseendet. "recommended" på dpreview.com
Olympus Camedia C-3020Z
Den där Coolpix 2500 verkar faktiskt vara jäkligt bra. Hmm.. nu blev det ännu svårare. OK, vi säger så här då. Vilken av dessa röstar ni på: Canon PowerShot A40, Olympus C-300, Nikon Coolpix 775 eller 2500? Wiberg, jag vet vilken du vill att jag ska köpa... ;)
Nu har jag äntligen bestämt mig för att sluta veta, och beställde för en stund sen en Nikon Coolpix 775 med extra minne på 64 mb. Borde väl bli bra. Annars hade jag 30 dagars öppet köp om inte kameran skulle vara tillräcklig. Tjohoo!
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e