webForumDet fria alternativet

prisklass ~5000 kr, ixus 330?

Fotografering

4 svar · 417 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag tänkte köpa en digitalkamera för runt 5000-5500 kr (sedan tillkommer extra batterier och minneskort). Ixus 330 och coolpix 2500 verkar ha fått bra recensioner (har mest kollat på dpreview.com). Coolpixen verkar kunna prestera schyssta macrobilder och den har lång batteritid. Ixusen verkar vara lite snabbare och bildkvaliteten verkar vara något bättre (http://www.dpreview.com/reviews/canondigitalixus330/page12.asp - kolla de nedersta bilderna - tror i och för sig inte att det är något jag skulle märka..) , dock så är macrobilderna inget att hurra över.

Vilka andra kameror är värda att titta på? Hur är C-3020? Jag är en glad nybörjare men det skadar ju inte om man senare har skojiga inställningar att leka med. När jag läste 330-recensionen fick jag en "vill ha"-känsla och efter det har jag bara jämfört alla kameror med den, så det skulle kännas bra med lite objektiva kommentarer.

Kameran måste kunna ta bra bilder under vanliga ljusförhållanden inomhus. Det tror jag att alla kameror i den här prisklassen klarar någorlunda bra? Det är det enda jag med säkerhet vet att kameran kommer att användas till. Utöver det blir det nog mest bilder utomhus. Självutlösare på runt 10 sek måste också finnas, det har alla kameror jag tittat på haft. En filmfunktion på 10+ sekunder skadar inte heller även om det inte är nödvändigt (att bildkvaliteten är dålig spelar i det här fallet ingen roll).

[r]

Jag köper gärna en billigare kamera (4000-4500 kr) om det finns sådana att få. 5500 kr är rätt mycket pengar men om kameran är bra är jag beredd att betala det. Kan säkert få minneskortet och batterierna av morsan/farsan som födelsedagspresent.

[r #2]

Det börja luta åt Olympus C-3020Z nu. Billigare än ixus330, manuella inställningsmöjligheter.

Tips?

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

Tycker att det verkar som om du funderar på två kameror ur olika kategorier. Olympus 3020Z tar troligen bättre bilder än Canon IXUS 330, men Olympus-modellen är å andra sidan betydligt större. Gå till en affär och kläm lite på de båda kamerorna så får du en bättre uppfattning om vad som passar dig :).

Ah, jo, det skiljer ju en del i storlek. Jag betalar hellre för bra bilder än liten storlek eller snygg design. Olympus 3020Z är alltså ett bättre val i den här prisklassen om man är ute efter bra bilder?

Fast fan, 330:an är ju snygg.. japp, får nog ta och besöka nån butik.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

är du ute efter en smidig kamera som du kan ha med dig överallt så är ixusen det givna valet. Och om jag får uttala mig angående bildkvaliteten så är den inte alls dålig. (har en ixus 300)

det jag saknar på ixusen är de manuella inställningarna. de är få. fast det vägs upp av att den är liten och smidig.

jag vill betona att bildkvaliteten är väldigt bra. det är en missuppfattning att ixuskamerorna tar dåliga bilder. På fotoforumet i Grafiskt Forum blir folk imponerade varje gång någon postar en bild och i efterhand berättar att det var en ixus V (eller 300) som bilden var tagen med...

det ska även tilläggas att ixus330 har förbättrade funktioner som 300:an inte har. 15sek slutaröppning, ISO400 osv...

EDIT: ps. ett litet smakprov på makrobild med ixus300. inte det bästa men fotografen är inte heller professionell ;) http://member.webforum.nu/3607/IMG_2010_rotated.jpg

Gah.. satt och väntade på c4000 som såldes för samma pris som 3020 i USA. Fick svar från olympus support:

Ca.priset på C-4000 Zoom kommer troligtvis att landa på 6.500 kronor
inklusive moms.

Varför måste vi ha så dyra priser i Sverige? Det blir alltså en 3020z..

[r]
Helvete! cyberphoto och alfadigi har slutat sälja kameran. skiit!

[r2]
tur att netonnet finns..

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)