Tycker att det verkar som om du funderar på två kameror ur olika kategorier. Olympus 3020Z tar troligen bättre bilder än Canon IXUS 330, men Olympus-modellen är å andra sidan betydligt större. Gå till en affär och kläm lite på de båda kamerorna så får du en bättre uppfattning om vad som passar dig :).
Hej
Jag tänkte köpa en digitalkamera för runt 5000-5500 kr (sedan tillkommer extra batterier och minneskort). Ixus 330 och coolpix 2500 verkar ha fått bra recensioner (har mest kollat på dpreview.com). Coolpixen verkar kunna prestera schyssta macrobilder och den har lång batteritid. Ixusen verkar vara lite snabbare och bildkvaliteten verkar vara något bättre (http://www.dpreview.com/reviews/canondigitalixus330/page12.asp - kolla de nedersta bilderna - tror i och för sig inte att det är något jag skulle märka..) , dock så är macrobilderna inget att hurra över.
Vilka andra kameror är värda att titta på? Hur är C-3020? Jag är en glad nybörjare men det skadar ju inte om man senare har skojiga inställningar att leka med. När jag läste 330-recensionen fick jag en "vill ha"-känsla och efter det har jag bara jämfört alla kameror med den, så det skulle kännas bra med lite objektiva kommentarer.
Kameran måste kunna ta bra bilder under vanliga ljusförhållanden inomhus. Det tror jag att alla kameror i den här prisklassen klarar någorlunda bra? Det är det enda jag med säkerhet vet att kameran kommer att användas till. Utöver det blir det nog mest bilder utomhus. Självutlösare på runt 10 sek måste också finnas, det har alla kameror jag tittat på haft. En filmfunktion på 10+ sekunder skadar inte heller även om det inte är nödvändigt (att bildkvaliteten är dålig spelar i det här fallet ingen roll).
[r]
Jag köper gärna en billigare kamera (4000-4500 kr) om det finns sådana att få. 5500 kr är rätt mycket pengar men om kameran är bra är jag beredd att betala det. Kan säkert få minneskortet och batterierna av morsan/farsan som födelsedagspresent.
[r #2]
Det börja luta åt Olympus C-3020Z nu. Billigare än ixus330, manuella inställningsmöjligheter.
Tips?