Jag och några polare har tänkte att spela in en liten film i Augusti. Så då undrar jag om någon har några tips på hur man får en stabil kameran i t.ex. jaktscener.
Vi har tänkt att bygga någon form av vagn att ha kameran på, men det någon som har gjort något liknande och kan komma med lite tips?
Eftersom du säger jaktscener förmodar jag att det blir högt tempo, och då är knappast en åkvagn (som kallas dolly) inte värt att tänka på. Det är bättre, tycker jag, att apa efter en Steadicam. En Steadi är en upphängning man monterar fast på en väst, som man bär, som man sedan kan springa runt med utan skakningar. Kan låta avancerat, men principen bygger på fysikens lagar så det är lätt att härma med väldigt gott resultat.
Nåja, du kan t.ex. ta ett tungt stativ och fälla ihop det, montera fast kameran på stativhuvudet och försöka balansera "steadin" så att vikten fördelas precis under stativhuvudet (där du ska ha handen med andra ord). Detta är det enklaste, snabbaste och billigaste sättet att skapa skakningsfria åkningar, och stabiliserar i stort sett alla rörelser upp och ned. I sidled får du dock lite skakningar, men det kan man leva med. Kopplar du på en bildstabilisator (helst optisk) så kan du få extremt snygga åkningar á la fattigmans-steadicam.
ps. Jag tycker dock att kameran ska skaka under jaktscener, men ibland kan det i och för sig bli för skakigt. :)
Jag vet att detta företag har i alla fall den modell som heter Easy-rig. http://www.ljud-bildmedia.se/
Vet inte om de har DV-modellen för uthyrning. Ring och kolla! Lycka till :)
Den är inte tänkt som stabilisator, utan snarare att avlasta fotografen från den tunga kameran (den på bilden är visserligen inte så tung, men den är otymplig att hålla i nävarna). Sedan att den stabiliserar lite är enbart ett plus.
Vill man köpa en mindre steadicam-rigg bör man nog se över Steadicam Jr, något utav de mindre Glidecam systemen samt SteadiTracker.
[r] För att få kallas steadicam (det är visserligen ett patenterad varumärke, men det brukar kallas så ändå) så måste man balansera kameran i mittpunkten av gravitationen. Det är ganska omöjligt om man bara har en kamera (du kan ju balansera kameran om du håller den i mitten, men så kan man ju inte filma :e ). Därför förlängs vikten, och mittpunkten förflyttas nedåt, genom att placera kameran på en pinne. Nu kan du styra hela skiten genom att ha handen precis under stativhuvudet (om du valt att placera mittpunkten där det vill säga).
Mvh Pace, som inte påbörjat sin artikel om steadicams på voodoofilm.org än.
Den är inte tänkt som stabilisator, utan snarare att avlasta fotografen från den tunga kameran (den på bilden är visserligen inte så tung, men den är otymplig att hålla i nävarna). Sedan att den stabiliserar lite är enbart ett plus.
Det var därför jag kallade den för "fattigmans steady" :)
Man får nog anpassa utrustningen efter kunskapsnivå och användningsområde. I detta fallet är det några polare som skall springa i skogen och filma. Kan vara lite overkill att satsa på några sådana saker som vi diskuterar ;)
För övrigt krävs det rätt många timmars övning innan du kan börja ha nytta av en steadycam. Innan man hittat balansen har man uppfunnit ett par nya svordommar och det brukar sluta med att man har kameran alldeles för långt ifrån kroppen med en väldigt skön ryggvärk som följd :) Dock menar jag i detta fallet de lite större modellerna, har ingen större erfarenhet av videomodellerna av detta redskap.
Det var därför jag kallade den för "fattigmans steady"
Jo, det förstår jag, men som jag skrev så är det skillnad på bildstabilisator (steadicam) och kameraupphängning som avlastar (easyriggen). Det är inte samma sak och är inte tänkt att användas i samma syfte, även om easyriggen kan minska skakningarna.
Man får nog anpassa utrustningen efter kunskapsnivå och användningsområde. I detta fallet är det några polare som skall springa i skogen och filma. Kan vara lite overkill att satsa på några sådana saker som vi diskuterar
Ett stativ? Kan inte se det som speciellt overkill att använda stativ vid filmning. Låter ganska naturligt tycker jag. Steadicam Jr/Steaditracker är inte heller speciellt dyra.
Ett stativ? Kan inte se det som speciellt overkill att använda stativ vid filmning. Låter ganska naturligt tycker jag. Steadicam Jr/Steaditracker är inte heller speciellt dyra.
Jag tänkte snarare på diskussionen steady - Easyrig. :)
I vilket fall som helst läste jag första inlägget igen och insåg att jag läst för snabbt första gången. Jag fick för mig att de skulle ut och jaga (i skogen) och skulle dokumentera äventyret. Men nu inser jag att det är en annan form av jaktscen de skall filma :)
Så går det när man inte får ett storyboard :)
I detta fall bör nog scenen specificeras lite mer för att kunna ge ett vettigt svar.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9