webForumDet fria alternativet

70 mm projektor i garaget

Fotografering

12 svar · 829 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Haha, måste bara dela med mig av denna länken:

http://www1.tripnet.se/~adler/70mm3/index.html

En kille i Jonsered som installerat en 70 mm projektor (Todd AO, 30 b/s) i sitt garage! För er som inte vet så är 70 mm det näst största filmformatet som finns, efter IMAX (som är fruktansvärt stor). Vanlig biograffilm är 35 mm.

Och två i vardagsrummet under deras "70 mm bullshit reunion" är ju också ganska sjysst:
http://www1.tripnet.se/~adler//70mm2/gallerya/todd-ao01.jpg

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hysteriskt kul!!!!!

Undrar vad en såndär skönhet kostar?

Med tanke på att en vanlig 35 mm projektor går lös på ca hundra tusen kan jag nog bara gissa... den är nog förmodligen begagnad dessutom.

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Det är nog inte priset på projektorn som får en att kallsvettas, det är nog när man skall hyra film för att impa på kompisarna ;)

:e
En sån där maskin skulle inte ens få plats i vårt vardagsrum, sittplats för en typ. Och film ska man ju helst dela med andra.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Läs mer om IMAX!
Man kanske skulle gå ihop med "några" grannar och köpa en! ;) :e

The IMAX image is ten times larger than a conventional 35mm frame and three times bigger than a standard 70mm frame.

Jag säger bara en sak: Ni som inte sett en IMAX-film har missat en otrolig upplevelse! Seså, marsch pannkaka till Cosmonova utanför Stockholm eller i Köpenhamn!

En nyhet jag skrev om den senaste IMAX-filmen:
http://www.voodoofilm.org/?url=/nyheter/view.asp?id=5

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Har sett en sådan för många år sedan. Eller nåt i den stilen men helsikes stor bildskärm var det iallfall ;)

Det var nån tråkig dokumentär men först efter ungefär en halvtimme in i filmen förstod jag att det var bävrar och inte björnar den handlade om. Dom var ju så ruskigt stora :)

Hade de inte nåt liknande på Gröna Lund för en massa herrans år sen, man stod nästan i bilden och så var det biljakter och gud vet allt och man blev grymt yr i bollen?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Njae... Tvivlar på att dem har haft en sådan projektor och sedan bara slutat använda den. Inte helt ekonomiskt ;) :D

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Jodå, Peeer. Det fanns något liknande på grönan.

Nu vet jag ju inte hur stor projektorn på kosmonova är, och hur stor salongen är. men problemet på grönan var väl att det bara gick in cirka 20-40 personer, och endast ståplats. Rummet var väl cirka 5x5 meter.

Det var rätt kul att stå längsta bak i salongen, och när dom visade biljakter och bergodalbana. Hur kul som helst att titta på de andra besökarna, hur de gungade fram o tillbaka.

Det är med all sannolikhet inte en sådan som finns på Grönan. Om de skulle köpa in en sådan projektor skulle de inte ha mer än hundra filmer att välja på ... i världen! Duken på Cosmonova är 11 meter hög med nästan 800 kvadratmeter och hörlurarna (:e) är på 15 KW.

Jag ryser bara jag tänker på det! :D
För vi snackar väl om OMNIMAX fortfarande?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det de faktiskt hade på grönan, var en välvd vägg som man projicerade film på. Stod man tillräckligt nära väggen kändes det som om man var med i filmen. Men jag betvivlar att man hade Imax-standard på det där. Förmodligen rörde det sig om 35mm-film.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)