webForumDet fria alternativet

Visare och visare...

Fotografering

5 svar · 311 visningar · startad av Mottszky

Medlem sedan maj 200234 inlägg
Frågan#1

...blir man ju när åren går.
Här är en gammal människa med mycket visdom, närmare bestämt min fars mors mor. Jag kallar henne för Oldemor, danska för gammelfarmor.

Antar att ni inte gillar denna (usch, familjealbumsbild! :P) men skulle ni kunna vara snälla och kommentera den tekniskt sett, utsnitt osv...? :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hehe, okej här kommer mina åsikter om bilden rent tekniskt

Ljuset kommer från fel sida, det bör komma från höger eftersom det är hennes "bästa" sida plus att hennes kropp är riktad ditåt. Sedan slaskar det lite väl mycket och hamnar för långt ut på nästippen.

Tycker dessutom att du kunde beskärt bilden lite mer upptill. Plus det så borde hon ligga lite mer till vänster i bild så att man får en behagligare komposition.

Medlem sedan maj 200234 inlägg

Vilken trevlig konstruktiv kritik, tack för den! :)
Ska dit och ta lite nya bilder med det du skrev i åtanke.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pace träffade precis rätt angående den tekniska kritiken. I övrigt:

Antar att ni inte gillar denna (usch, familjealbumsbild! )

Tvärtom! Jag tycker den är bra för att vara en sådan. Personen, så som du beskriver henne, kommer verkligen fram i bilden även för någon som inte känner henne. Man slipper också det där insmickrande smilet som bara är alltför vanligt i familjealbum. Bara det är ju värt beröm! :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det är en fin bild!

Men som alltid går det att göra saker bättre. Nu är ju bilden redan tagen, men med lite jobb i Photoshop och en ny beskärning så kan bilden bli jättebra.

Jag gjorde en snabbis bara för att visa vad jag menar:

Jag lättade upp skuggorna till höger, tog bort lampan som störde och beskar bilden lite annorlunda. Du kan säkert göra bättre ändå.

Det är en vacker kvinna så det är en fin bild att skriva ut och rama in! :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag lättade upp skuggorna till höger

Det är snyggare om det är mer kontrast i bilden tycker jag, annars blir den bara platt och tråkig. Ett bra förhållande brukar vara 1:3 - 1:4 mellan huvud- och lättningsljus.

En annan sak jag tänkte på är att det vore snyggt med ett bakljus på den högra axeln (kan i och för sig bli fel om huvudljuset kommer från höger, men ändå) så att den friläggs lite från den mörka bakgrunden.

Antar att ni inte gillar denna (usch, familjealbumsbild! )

Hehe, helt rätt (hatar familjebilder för de är ju just till för en publik: familjen) men just den här bilden tycker jag berättar mer än bara så... ålderdomen som fås fram genom att ljussätta fram ålderns tecken i ansiktet.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)