Hej! Pillade mycket med fotografi gör några år sedan, men andra intressen tog över. Kommer eventuellt att göra ett nytt försök.
Digitalkameror verkar intressant, men de är för dyra i förhållande till bildkvaliteten. Vill dock åt redigeringsmöjligheterna som det elektroniska formatet medger. Jag tröttnade på slabbandet i mörkrummet. I slutänden vill jag dock gärna ha bild att sätta upp på vägen. Tänkte mest köra svartvitt f ö. Men vad kostar en skrivare som kan göra negativen rättvisa? Jag vill alltså ha jämförbar kvalitet med att göra en vanlig kopia på fotografiskt papper (möjligt till vettigt pris?) A4-format får väl räcka, annars antar jag att det kostar både skjortan och brallorna...
Utskrifter
2 svar · 232 visningar · startad av clarkbones
Jag måste säga att jag är helnöjd med både min fotoskrivare och min digitalkamera. Skrivaren är en Epson Stylus 895c. Jag blev faktiskt förvånad att det blev en sådan bra kvalité på fotobilderna. Den trycker ända ut i kanterna. Det enda som jag inte är helt nöjd med är att om jag lägger på en text på bilden så blir texten lite taggig. En annan stor fördel är att man kan stoppa in ett Compacflash minne rätt in i skrivare och därmed kunna skriva ut direkt! Så min kombination Epson Stylus 895c med Canon Powershot S40 kan jag faktiskt rekomendera. Tyvärr så har jag inga prisuppgifter vad det här kan kosta. Fick det nämligen från jobbet!
Problemet är väl att kvalitén på utskrifter från fotoskrivare man har hemma är lite sämre då de håller kortare tid osv, men kostnaden är klart överkomligt per kopia. Och om man vill ha fotokvalité som håller lika länge som dina färgkopior så kan du ju skicka in bilderna för kopiering hos https://www.expert.se (de har en ny service nu) och hos http://www.fotolabo.net/index.html (billigare än Expert).
Själv har jag en Nikon Coolpix 995 (3 megapixlar) och en Epson Photo Stylus 870 som funkar väldigt bra. Snygga utskrifter men de håller bara 10 år. Dyrare skrivare säger sig kunna garantera 100 års livstid (inom rimliga gränser förstås, dvs inte förvara bilderna i direkt solljus osv). Jag skriver med lätthet ut bilder i A4 som man inte ser att det är från skrivare. Köper du en kamera med högre upplösning så blir det förstås bättre och du kan skriva ut bilder i ännu större storlekar.
Jag *vet* dessutom att man kan skriva ut ännu större även med en 3-megapixleskamera då betraktningsavståndet gör att man kan acceptera en lägre upplösning på bilden än mot en mindre bild i 10x15 som man har ett kortare betraktningsavstånd ifrån.