webForumDet fria alternativet

På önskelistan: Telekonverterare

Fotografering

10 svar · 388 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

OK, jag har en telekonverterare, men en till vore ju inte så dumt... eller varför inte ett teleskop? Då skulle man kunna ta riktigt häftiga bilder av månen!

Men det blev inte så illa ändå?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Livet och månens faser

En av de tjusigaste bilder jag har sett som kan passa som bakgrund!
Skulle du kunna lägga ut den till oss?
Kanske en måne i sin yppersta fas också för att passa det egna modet!

Man ska ju inspireras att göra egna månar... :e

Ett tips att tänka på när man fotar månen... luras inte att tro att det behövs en lång slutartid, för månen är väldigt ljus (det är bakgrunden som är mörk) så man kan gott ha 1/60 eller nåt sånt för att ta bilden. Har man längre tid så blir det bara en ljus prick och man ser inte kratrar och annat.

Nästa gång ska jag passa på att ta bild när månen ligger närmare jorden så att den ser sådär jättestor ut... då borde det bli superhäftigt!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ursprungligen av CyberPet
Nästa gång ska jag passa på att ta bild när månen ligger närmare jorden så att den ser sådär jättestor ut... då borde det bli superhäftigt!

Då måste jag göra dig besviken. Månen avlägsnar sig ständigt från jorden. Månen kommer därför inte närmare än vad den är. ;) Men det kanske var därför du efterlyste teleconverter?

Ulf, jag må vara blondin men jag VET att månen inte ligger närmare jorden vissa tillfällen men däremot SER det ut så eftersom den har en annan vinkel och ligger lågt på horisonten. Men många brukar säga att månen ligger nära jorden när det SER ut så, vilket ju underlättar fotograferingen med den telekonverterare jag har.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ursprungligen av CyberPet men däremot SER det ut så eftersom den har en annan vinkel och ligger lågt på horisonten. Men många brukar säga att månen ligger nära jorden när det SER ut så, vilket ju underlättar fotograferingen med den telekonverterare jag har.

Hm, jag har hört talas om den där synvillan, även om jag aldrig har upplevt det så. Med tanke på din kommentar om lämpliga slutartider, tror jag inte du kan reproducera den där synvillan. Horisonten kommer bli så underexponerad att den knappt syns, och månen tar ju inte upp en mm mer på negativet pga en synvilla.

Angående din blondinkommentar, jag hade en ironismiley. Det var menat i en lite skämtsam ton.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Varför blir det en sådan synvilla egentligen? :q Har länge undrat!

Snygg bild för övrigt.

[r] Hehe, mitt inlägg kom visst FÖRE josers inlägg... lite fel tidjusteringar på servern där ;)

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

En helt underbar bild!!! :D
Väldigt oskarp i vänstra kanten bara. ;)

Med lång lins eller bra upplösning och t.ex. en stadshorisont på avstånd kan man kanske fånga månvillan. En häftig bild jag sparat på näthinnan är en fullmåne mellan två höga hus i halvmörker. Jag tror själva mäktigheten i upptäckten av synvillan påverkar med. Allt ligger ju i referenserna.

Nu kan jag inte mycket om fysik men jag tror det är för att månen ligger så lågt att jordens atmosfär nästan fungerar som ett förstoringsglas. Nu händer det inte speciellt ofta att man ser månen som om den vore 3 gånger så stor som vanligt, men det händer ibland, speciellt på vintern. Jag ska fråga min mamma som kan mer om astronomi och när det sker så kanske man kan hålla korpgluggarna öppna.

Jag kommer ihåg första gången jag såg fenomenet, jag blev superrädd (6 år gammal) så jag trodde att månen och jorden höll på att krocka och att nu skulle jorden gå under. Senast jag såg fenomenet var nu i vintras faktiskt, då hade jag tyvärr inte kameran med mig så jag kunde inte fånga den häftigt stora månen.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

*Kliver fram till katedern*

Skikt med olika lufttemperaturer i ljusvägen över jordytan kan bryta ljuset men då i horisontalplanet. T.ex. en sommarsol i flera våningar över horisonten. Solskivans storlek är annars densamma, var på himlen den än befinner sig. Det gäller månen med.

En praktisk kontroll är att vid olika tillfällen jämföra månskivan med tummen på rak arm. :o

Det som egentligen händer är att man subjektivt uppfattar storleken i förhållande till månskivans närmaste omgivning. Jag tror att själva upptäckten av fenomenet påverkar storleksbedömningen också. Samma måne kan samtidigt upplevas olika stor av två personer. Ex; Han: Titta vilken enorm måne, älskling. Hon: Ja, vad ere med den, det är kallt ute.
*Sätter mig längst bak igen :r *

Månar är som katter. Det är sällan man lyckas fånga deras närvaro. Men din bild får med lite. :bire

joser! :) :D :E :bire

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)