webForumDet fria alternativet

Behöver köpråd på en kamera i prisklassen 3000 - 4000 kr

Fotografering

9 svar · 391 visningar · startad av Spender

Medlem sedan juni 2000468 inlägg
Frågan#1

Tänkte använda kameran för lite hobbyfotografering, inget avancerat men heller inte några sedvanliga semesterbilder.

Om man kan ta bra närbilder är det ett plus, jag gillar närbilder.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nu har du inte skrivit om du menar gammal traditionell 35-mm-kamera, eller digital kamera. Digitala kameror i den prisklassen kan vi nog utesluta direkt. När det gäller traditionella kameror tycker jag du ska kolla in systemkamerorna från de stora märkena (Minolta, Nikon, Canon, Pentax). Klarar du dig utan autofokus finns många begagnade kameror och tillbehör. Nu ska det erkännas att autofokuskameror tycks ofta sjunka i värde betydligt snabbare än gamla manuella kameror. Men å andra sidan finns det gott om tillbehör till de manuella kamerorna, då systemen i flera fall har funnits i över 30 år, så det har hunnit tillverkas en hel del. Med några billiga mellanringar till en systemkamera, kan du lätt ta bra närbilder.

Glömde skriva att jag menar digitalkamera. :r

Jag vet att det inte går att få tag på en riktigt bra kamera i den prisklassen, men man kan ju fortfarande göra det bästa av situationen och köpa den bästa i prisklassen.

Systemkamera har jag redan en, men det är ju så ruskigt jobbigt att behöva framkalla bilderna, så det blir inte mycket fotande.

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Är benägen att hålla med UlfT. Det är inte skoj med digitalkameror i den prisklassen. Man lurar sig själv om man tror att det "duger" med en kamera i den prisklassen.
Tycker du skall fundera på om du kan leva på havregrynsgröt under en period och lägga överskottet på att gå upp en prisklass på kamera.

Ursprungligen av SDCd Är benägen att hålla med UlfT. Det är inte skoj med digitalkameror i den prisklassen. Man lurar sig själv om man tror att det "duger" med en kamera i den prisklassen.
Tycker du skall fundera på om du kan leva på havregrynsgröt under en period och lägga överskottet på att gå upp en prisklass på kamera.

Kanske ska tillägga att jag på något vis inte är något annat än en munter nybörjare. Känns dumt att köpa en overkillkamera innan man kan fota snyggt med en enklare kamera. Bättre att senare byta upp sig till något mer avancerat när man har behov av det.

Klarade mig bra på en FujiFilm Finepix MX-2700 som min ömma moder lånat hem ifrån jobbet. Köper jag en kamera med liknande prestanda fast med större möjligheter till närbilder och lite optisk zoom så tror jag att att jag klarar mig ett tag.

Vad tror ni om Olympus Camedia C-2100, den har 10x optisk zoom, 2.11 Mpixel och 10 cm närgräns. 4490 kr kostar den på CyberPhoto- visserligen lite över vad jag tänkt mig, men det kanske är värt de extra slantarna.

Kolla om du hittar den på pricerunner. Har en kamrat som var på jakt efter den senaste Nikonkameran och hittade den till ett mycket bra pris i Danmark.

Lägsta priset enligt Pricerunner ligger på 4485 kronor, så att köpa någon annanstans känns inte direkt motiverat. :)

Att lägga till summan är nog priset på ett större minneskort. Det saknar man rätt fort.

Jo, det hade jag räknat med redan innan.

Men åter till min förra fråga; tror ni att det är en bra kamera (för sitt pris kanske ska tilläggas)? Jag tycker själv att specifikationerna ser bra ut, men jag tänkte om nån satt inne med något högre vetande.

Känner mig väldigt sugen på den kameran faktiskt.

594 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
349 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
202 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
380 ms — ändringar (db)