Jajemen, nu tänker minsann Jönköpings Studentkår investera i en digitalkamera!
..äntligen. ;)
Den kommer mest användas för "porträtt" av anställda, fullmäktigedelegater osv till websidan, men om det blir tillräckligt bra bilder för att klara av tryck gör det ju inget. Risken är också överhängande för förevigande av diverse evenemang - Valborgsfirande, julkonserter osv. :)
Nu tillhör ju inte en studentkår de mest penningstinna organisationerna i världen, men 3000-5000 har vi snackat ihop oss lite snabbt om.
Inköpet kommer säkerligen att ske på Scandinavian Photo - både billigt och nära. :e
Egentligen tror jag inte att ni skulle behöva något mer avancerat än dem, men annars finns ju alltid Olympus C-2040 Zoom med lite mer godis eller slutligen C-2100 Zoom med hela 10x optisk zoom och en massa mums-mums... :)
Alla dessa kameror kostar under 5000:- inkl. moms på Cyberphoto.se.
Glömde en sak: hur man än överför bilderna till datorn måste det (helst) vara kompatibelt med min Mac G4, dvs USB, Firewire eller nåt annat trevligt. ;)
Antar att du har MacOS 8.5 eller nyare?Alla kameror som räknades upp(osäker på 2100) kommer upp som en ny hårddisk när de ansluts via USB.
Fö, glöm C-1 och C-2.
Egentligen inget fel på dem(har en C-2 själv) men ingen vill ta porträtt med vidvinkel... ;)
Jorå, jag vet hur MacOS bär sig åt när saker och ting ansluts via USB, men jag vill bara undvika att det är nån skum anslutning via en serieport eller nåt.
Totalt nollad på digitalkameror än så länge... ;)
Q>> Brukar det inte finnas såna där diskettadaptrar även till macar? Dom vet jag iaf att dom funkar och är skapligt snabba om man jämför med seriell kabel iaf.
------------------ Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
De flesta digitalkameror (som är värda namnet) använder USB. Annars kan man köpa en kortläsare som man kan koppla in via USB. Vissa kortläsare läser alla tre formaten.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.