webForumDet fria alternativet

Batterier

Fotografering

2 svar · 176 visningar · startad av dahlgren

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg
Frågan#1

Jag undrar hur länge batterierna räcker i olika digitalkameror. Skriv gärna ned vad ni har för en kamera och ungefär hur länge batteriet räcker.

------------------
/Dahlgren

"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det är jättesvårt det där med batterilängd. Har man dåliga batterier (dvs lägre effekt) räcker de inte lika länge i samma kamera som högeffektbatterier. Sen hänger det också på hur man ställt in kameran och i vilken temperatur man fotograferar. I kallt väder drar batterierna ur fortare än i varmt väder. Har man konstant autofokus påslaget drar det mer batterier än att ha singelfokus. Slår man av LCD-skärmen så drar det minder batteri och låter man kameran gå i vila snabbare (går fortare än att starta upp kameran) så sparar man också batterier.

Som du förstår är det många variabler som gör hur långt ett batteri räcker i en kamera och inte bara kameramärke. Därför föreslår jag att du använder dig av högkvalitativa batterier och sparar energi med kamerans inställningar och du får mycket mer ut ur dina batterier. Sen skadar det aldrig att ha ett extra set med batterier, helst två.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan maj 2001216 inlägg

För att bevisa att CyberPet vet vad hon pratar om ;) så kan jag ge ett exempel på två olika kameror jag har provat idag under liknande förhållanden (-2 grader).

Canon Digital Ixus = Batteriet räckte för cirka 20 kort med autofocus (kameran är över ett år gammal och batteriet är slitet)

Canon EOS D30 = Batteriet fixade 165 kort med manuell focus (och det var ändå långt ifrån slut, minneskortet var det dock..)

Som ovanstående talare sa så är det alltid klokt att ha en extra packe batterier.

------------------
Jag tänker, alltså finns jag

[Redigerat av archie den 16 dec 2001]

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)