webForumDet fria alternativet

Hopplöst omodern?

Fotografering

3 svar · 154 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Är det bara jag som inte gått över till digitalkamera?
Kämpar fortfarande vidare med min gamla trogna, om än slitna, F3:a

Om det finns några som fortfarande använder antikviteter som film, kemikalier och papper skulle det vara kul att veta vad ni har för favoriter?

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

En F3:a blir väl aldrig omodern!!! ;)

Kör fö fortfarande med min FM-2:a i väntan på ny digitalkaerma och ersättare till min F-90x, båda i nån tjuvs ägo numera.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Själv kör jag med Minolta X700 och Minox 35GT. Jag har även en gammal östtysk mellanformatare, Pentacon Six. Själv tycker jag man får väldigt bra bilder med de där kamerorna. Det är väl knappast någon digitalkamera under 10000:- som kan mäta sig med dessa när det gäller upplösning. Men visst har digitalkamerorna andra fördelar, som smidighet etc.

När det gäller film, det är Fuji som gäller. Både för färgnegativ och dia. Svartvitt fotar jag inte eftersom jag tycker att färgerna är en del av verkligheten. För att gå in lite mer på det där med film, helst inget över ISO100, det blir för grynigt annars. Tyvärr är det oftast ISO200-film som man får när film ingår i köpet eller framkallningen eller varför nu film råkar ingå ibland. Då använder jag faktiskt den filmen bara för att konstatera att ryktet om framsteg på filmfronten, var överdrivet. Grynigheten finns fortfarande kvar.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Visst är det smidigt med digitalt....men det är inte riktigt samma sak att mixtra med en bild i Photoshop jämfört med att jobba fram den i mörkrummet. :D

Jag fotar mest svart-vitt så jag håller mig till Tri-X. Antagligen mycket för att jag gillar mörkrumsarbetet.

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)