Enligt Cyberphoto.se så kostar den 75743 kr inkl moms.
Men ditt pris kanske inkluderar optik? Det blir svårt att göra nån utvärdering av kameran för jag kan allt för lite om foto. Provade den nyss med en mellanring och tog lite makrokort... *WOOOW* :) I´m in love!
------------------
"Universum är ingen lekstuga"-Starzinger
skärpedjupet beror på att jag hade dåligt bländarvärde, med stativ borde jag komma betydligt bättre. Kan prova och skicka lite bättre foton.
Brytaren är spärren för att lossa objektivet. Jag är kär i kameran, hade det inte varit för priset hade jag köpt den direkt. Klurar lite på en Olympus E-10.
Bilderna kommer runt 20:00 tiden ;)
------------------
Urk, "chromatic abbrevation" eller vad det heter när den blåa kanalen hamnar i otakt (se kronan där det syns tydligt). Sjysst närgånget i alla fall. :)
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Ja, det är bara att skaffa en apochromat för lika mycket som en bra digitalkamera kostar :) Eventuellt skulle man kunna fundera på ett spegelobjektiv (speglar istället för linser). Där är det bara reflektionslagarna (infallande vinkel==reflekterad vinkel) som bestämmer strålgången. Där borde man rimligtvis vara befriad från kromatisk abberation. De spegelobjektiv jag har kommit i kontakt med brukar dock vara teleobjektiv. Jag vet inte om det finns några makrovarianter. Dessutom kan man inte reglera bländaren på ett spegelobjektiv. Vill man minska ljusinsläppet får man göra det med ett neutralgrått filter. Det påverkar tyvärr inte alls skärpedjupet. Det kanske går att få till något om man kombinerar spegeltele med mellanringar. Mellanringarna kommer föra med sig att bländarvärdet ändrar sig till följd av att strålgången förlängs samtidigt som bländaröppningen är konstant. Mellanringar introducerar inte heller någon kromatisk abberation då de inte har några linser.
Mjae, snarare kontraster. Man ser det ofta i dagsljus då det ofta blir stora kontraster. Ta ett träd till exempel, ofta ser man blå eller till och med lila kanter. Jag tror det är ett rätt typiskt problem med digitalkameror.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
mott: för att vara en kamera för 3000:- så är jag faktiskt imponerad :) även om det är lite orättvist att göra en jämnförelse med en systemkamera med mellanring. den ligger för övrigt nerpackad i fotoväskan för att lämnas tillbaka imorgon :(
*har planer på att göra en kupp mot elfwing* :e
------------------
Mott ... den där bilden var inte i full upplösning eller ... ?
Skulle vilja se den bilden med full upplösning (största storleken) ...
Gissar att det skulle dyka upp en del brus (lila o gröna "Partiklar) ... det är det som är skillnaden mellan D30 och andra kameror på marknaden ... D30:n har en brusfri CCD ... iaf när man kör iso 100 ... :) :e ;)
------------------
Jag undrar, varför ska dom alltid in där bak!?