jag har klurat på en sak en längre tid nu men har inte fått något bra svar. Varför finns den digitala zoomen på kameror? Finns det nått läge där den till och med är bra? Eller är det bara ett säljknep för att locka "gröna" kunder som tycker att det låter häftigt med 10x digital zoom?
För jag har svårt att se den säljare som kan säga att den digitala zoomen är en bra funktion. Den digitala zoomen för mina tankar till grafiken i mitt gamla 8-bits Nintendo :e
------------------
"Universum är ingen lekstuga"-Starzinger
Det är nog bara ett säljknep. Digital inzoomning kan omöjligen vara bättre än en beskärning i Photoshop eller Gimp. Finessen är väl så billig att lägga till så att företagen tycker de inte kan undvara de kunder som går på sådana knep.
För jag har svårt att se den säljare som kan säga att den digitala zoomen är en bra funktion.
Kolla på ONOFF eller liknande. Där kanske du kan få syn på någon. ;)
Det var en jäkligt bra fråga! Som sagt, det är nog ett försäljningstricks. Ibland ser man ju videokameror med 400x (!) digital zoom. Frågan är bara om de över huvud taget tänkt på bildkvaliten?
- Är det bra bild på den här skiten?
- Nej, men den kan zooma 400 x!
- Ja, men då så, det avgör saken, då tar vi den!
------------------ "Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Enda fördelen med digital zoom är att man kan zooma in för att försäkra sig att skärpan är inställd rätt. Sen får man zooma ut igen för kvalitén är som sagt urusel.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e