Fixfokus innebär att kameran objektiv från fabrik är fokuserat på ett visst avstånd. Skall du fotografera saker som befinner sig på det avstånd som objektivet är inställt på fungerar det kanonbra. Annars blir det suddigt.
Undvik fixfokus.
En kamera med autofokus ställer in skärpan på det du vill.
Jag som inte hittar någon budgetkamera med annat än fixfokus... :(
Men men, fixfokus eller ej, här är några (tråkiga) testbilder tagna med kameran jag tänkt mig, de verkar väl inte helt fel eller vad säger experterna? :)
Vad tycker du elfwing och ni andra om testbilderna då? De är väl rätt acceptabla? Tyckte jag i alla fall efter att ha jämfört med både budget deluxe och lyx deluxe-kamera-testbilder...
Angående testbilderna, konstigt att de inte var tagna på maximal upplösning som den kameran klarar. Sedan en annan sak, alla testbilderna var tagna utomhus under vackert väder. Då räcker ljuset till med god marginal. Det är nämligen så att om en fixfokuskamera ska ge skarpa bilder, då bör skärpedjupet vara stort, dvs liten bländaröppning. Vid ett annat mörkare tillfälle kan det med andra ord bli väldigt dåliga bilder från kameran, antingen för att ljuset inte räcker till, eller för att en större bländare ger för dåligt skärpedjup.
Kodak kommer ut med relativt billiga kameror i oktober, så du kanske ska vänta lite? Det var tre modeller från 3.500 upp till 6.000 exkl moms (de lite dyrare har 3 megapixlar osv).
Nyheten såg jag på www.macpressen.se hemsida, kolla gärna om de har någon länk till dessa nyheter.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.