I dag skulle jag ta lite roliga kort på festivalen. De första gick bra med det vanliga "cha-klick - vrrrrrrrrrrr"-ljudet av nedtryckningen av knappen och spolningen av filmen. Men vid exponering 8 så gick nå't snett. Jag tryckte, men nu lät det "cha-klick - chugga chugga chugga chugga"... Det lät inte riktigt normalt, men jag testade med ett kort till med samma resultat (ljudet). Så nu har filmen fastnat på bild 8 och kameran säger bara chugga chugga chugga när jag tar kort. Vad göra? Vill ju helst inte förstöra de 8 kort jag redan tagit och det känns samtidigt lite surt att spola tillbaka filmen och betala för bara 8 kort. :(
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.
1984, George Orwell
[: E-posta gärna. :] Hur skulle du rösta om det varit EU-val idag?
Du får väl förklara för de som framkallar att det bara är åtta bilder på rullen därför att kameran dog. De brukar ju vara sjyssta och låta en betala bara för rätt antal kopior förutom själva framkallningen.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Wihhooo! Den fungerar igen, efter nya batterier... Så enkelt... *rodnar*
Tack för tipset annars, Cyberpet!
------------------ Daniel Mott
________________ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.
1984, George Orwell
[: E-posta gärna. :] Hur skulle du rösta om det varit EU-val idag?
chugga chugga chugga ljudet brukar ha en tendens att uppstå om filmen blivit skadad på ngt sätt ... !!!
Om filmen skulle råka fastna i kameran ... ta med hela kameran till närmsta fotohandlare och be dem ta hand om alltihop. Dom har mörkrum eller en speciell "svart" påse att öppna kameran i ... dessutom så brukar dom flesta ha "grejjer" så att dom kan ta hand om en skadad rulle som inte vill tillbaka in igen ... !
Det är lite roligt ... 9 av 10 kameror som vi får in på jhobbet som kunderna säger har gått sönder så är det "bara" batterierna som är slut ... ! :e
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
I fall som detta så kan www.snapsend.se vara bra, få filmen framkallad gratis och betala bara för de bilder du vill ha.
Jag skickade in ett gäng rullar som jag visste var både gamla och ljusskadade och kunde sedan välja ut de bilder som var något att ha och betalade endast för dessa.
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2