Köp hellre nåt begagnat!
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
10 svar · 412 visningar · startad av Chakotay
Funderar på att skaffa mig en digi för ca max 2.000:-.
Förväntar mig inga praktbilder för den summan men det vore jättepraktiskt ha en och snabbt kunna ta foton av grejer man vill sälja, eller av grejer man behöver köpa reservdelar till o.dyl. :)
Bra om man kunde ta bilder på ganska nära håll också.
Vilken kamera rekommenderar ni :q
Gör inget om den är ekonomisk, såtillvida att den inte bygger på något dyrt laddningsbart batteri som blir förstört om man inte använder kameran på ett tag.
Har i en katalog t.ex. sett en 'Kodak EZ 200' för 1295:- men det står inget tekniskt alls om den...
Köp hellre nåt begagnat!
------------------
/Petra
Verkar marigt köpa begnagat här ute i tassemarkerna och utan motorfordon. :l
Eller finns trovärdig postorderfirma :q
Kolla ställen som är lite pålitliga, jag köpte min begagnade kamera (som nu Brimba köpt) på MacPressen's fyndbörs. Jag skrev helt sonika ut att jag inte vill ha stöldgods och fick tag i en kamera inom en vecka!
------------------
/Petra
Jag förställer mig att även digitala innehåller finmekanik såsom slutar- och bländarmekanism, som slits :q
Därför tycker jag det borde kunna vara riskabelt köpa begnagat. :l
Kan man använda blixtaggregatet från "gamla" kameran även till en digital :q
[Redigerat av Chakotay den 09 jul 2001]
Ang blixt:
JA!
Dock kan det vara mer eller mindre krångligt.
Kan man ta enstaka bilder med en billig videokamera, och få över till datorn :q
OlleBoop: VAD är det som är krångligt :q
Förtydligande:
Kan man ta enstaka bilder med en billig videokamera, alltså en vanlig, riktig videokamera, och få över till datorn :q
Behövs extra hårdvara :q
Blir det bra :q
Blir det dyrt :q
tja, går gör det ju, om du har så att du kan få in video i datorn. då lär du ju kunna ta snapshots.... men med en vanlig analog filmkamera så blir det nog inte så bra kvalite. tyvärr. typ max kanske 300x300 nånting.
------------------
PeterSign v 2.3.36
Tack för svar! :)
Fastän jag är ganska teknisk av mig har jag inte fattat/lärt mig ännu vad det är för skillnad i funktionssätt mellan en analog och en digital videokamera.
Kan någon förklara och/eller länka till bra information :q
Om digitalkameran har uttag för en vanlig blixtkabel är det bara att koppla ihop den med blixten som då ställs i automatik läge. Dvs blixten sköter om doseringen av blixtljus efter bästa förmåga.
Har inte kameran uttag för synkkabel kan man använda kamerans inbyggda blixt för att lösa ut den stora blixten.
Det kräver att den stora blixten har inbyggd funktion för att fungera som trådlös slavblixt alternativt att man raggar en slavtändare.
Jag använder min Kodak DC-4800 tillsammans med min Nikonblixt(med slavfunktion) på det sättet. Dock skall jag börja använda kabel istället då det är, enligt min mening, enklare. Man behöver inte skärma av kamerans inbyggda blixt etc.
Blev du klokare? ;)