webForumDet fria alternativet

Och så levde de lyckliga resten av livet...

Fotografering

14 svar · 416 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Jag var på bröllop igår och hade med mig kameran. Jag tog kring 100 bilder och dessa två är mina favoriter:

Idag på morgonen överlämnade jag en CD som jag hade bränt med bilderna på (plus en webb-version) med egenhändigt gjort omslag med bilder från bröllopet. Som extra present får brudparet även välja 10 kopior som jag skriver ut på min Inkjet. Vill de ha fler bilder (som är mer beständiga än 10 år) får de beställa från något lab.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Den första verkar lite skakig. Den sista dock är ju görfin.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

För övrigt var Stockholms blodbad en halvmesyr

Jag vet att bilden är skakig, men det som är viktigt är i fokus, dvs hennes ansikte och blommorna.... vilket gör att bilden har sån fart och fläkt i sig. Jag gillar den skarpt då den inte är så typisk.

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Jag gissar att det är pappan som för henne till altaret ;)

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

För övrigt var Stockholms blodbad en halvmesyr

Jupp, och han verkade nästan lika nervös som brudgummen :e

Det finns massor med fler bilder i mitt fotoalbum, men då ni inte känner dessa människor är det kanske trist att kolla på typ 100 bilder på främmande människor. Själv kände jag bara brudparet och 2-3 gäster.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag förmodar att första är tagen på ganska lång tid och dagsljus plus blixt vilket brukar kunna ge denna "3D"-effekt. :)

Jo, man bör ju inte använda blixt i onödan i kyrkan så jag körde lite på en höft. Fick några bra bilder i kyrkan också som är tydligare än den översta bilden, men det var svårt!! Slutartider på 1/8, 1/16 och 1/30 som bäst.

Nackdelen med digitalkameror är ju dessutom att de har sån lång "slutar-lag" dvs det tar tid innan bilden verkligen tas och dessutom tar det tid att ladda ner bilderna på minneskortet för att ta nästa bild, så det blir lite stressigt ibland.

Ser ni förresten japanerna till höger?

Hur jobbigt var det?!

Det är ju fritt för vem som helst att övervara en bröllopscermoni så det var ju ok för dem att vara där, men jag blev lite irriterad på dem när de började vinka och tjoa så att bruden skulle titta på dem så de kunde ta bilder. Det var precis som om hon var nått djur som skulle se in i kameran för en bra bild.

Sen när cermonin var över rusade de ut direkt efter prästen, enligt de seder vi har här är ju att vänner, bekanta och okända väntar till sist. Först går brudparet och prästen ut, sen familjen till brudparet sist vänner och okända.

Jag skulle nog vara väldigt uppmärksam om jag var i Japan och övervarade ett bröllop, kollar hur sederna är osv. Eller till och med frågar innan hur man ska bete sig.

*mumlar*

Nåja, det var snart glömt när vi kom ut på kyrkogården, solen lyste, 25° varmt och det var verkligen vackert. :)

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 24 jun 2001]

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Snyggt Petra
och en bra present. Ska på släktträff och bröllop i år så det var en god idé med en cd som present. :)

------------------
/ Ingrid

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Nackdelen med digitalkameror är ju dessutom att de har sån lång "slutar-lag" dvs det tar tid innan bilden verkligen tas och dessutom tar det tid att ladda ner bilderna på minneskortet för att ta nästa bild, så det blir lite stressigt ibland.

Vad pratar du om ??? §e

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Så du menar att det inte tar tid för dina bilder att ladda ner på minneskortet?? Du kanske är rik som har råd med Lexmark-kort, men en annan har varken råd med dyra kameror eller dyra (tre gånger så dyrt) minneskort. ;)

------------------
/Petra

Har en rejäl buffert i min kamera ... kan knäppa en 7-10 (ännu flera beroende på format) bilder i rad under tiden som kameran laddar ner på kortet ... :p

Sen tar det inte många sekunder innan det är nerladdat ... men jag kan fota under tiden det laddar även då .. så ... det är bara att skjuta på ... :)

------------------

Jag skriver ner min address så kan du skicka mig din kamera när jag nästa gång ska fota ett bröllop... eller varför inte nu när jag åker till Kanada. ;) :D :e

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

[OT]
Nederluleå kyrka?
[/OT]

Angående blixt i kyrkan så bevistade jag ett bröllop förra helgen.
Efter 15 timmar med tåg och två timmar i en stekhet buss kommer jag fram.

-Du är förstefotograf, kör hårt!(Brudgummens hälsningsfras)
-Men, va, nä....??(Jag hade tänkt mig att på sin höjd mingelfota på festen efteråt)
-Jepp, det är ok med prästerna(2 st!), du ska fota under ceremonin!
-Men jag har ju inte med mig rätt grejer, ingen ljuskänslig film och bara en glugg.(För att inte tala om det här med att förbereda sig, kolla ljus, vinklar, var alla inblandade skall stå etc)
-Men du har väl en blixt??
-Ja, men det finns ingen garanti för att den fungerar!(Jag lagade den temporärt på resan ner)
-Äsch, sluta slingra dig nu!

Summa summarum, jag blixtrade i kyrkan, har fortfarande inte kommit över det.
Men vad gör man inte för sina vänner...?

I mitt tafatta försök att vara diskret backade jag rakt in i en videofilmande individ(förmodligen brudens bror, jag slog bakhuvudet klockrent i videokameran och hade inte tid att fråga efter namn) varpå bestmannen(fint ord...) höll på att explodera av skratt. Alltid något.

Underbart OlleBoop ... §e

------------------

OlleBoop, otroligt kul historia! :)

Japp, Gammelstads kyrka är korrekt (jag vill själv gifta mig där).

Det verkar ju vara mest prästen som bestämmer om man får fota eller inte. Denna prästen sa:

"Ni får fota under intåget och uttåget med blixt, sen struntar jag i vad ni gör utan blixt."

Prästen är Tobias farbror så han var säkert lite mer förstående också, själv ville jag inte släpa på blixten och jag har ingen bra bouncer heller (ska fixa en nu) så det hade blivit rätt hårda blixtbilder om jag hade kört med blixt.

Då det var rätt ljust i kyrkan ändå och jag kunde pressa kameran till ISO 160 (dvs +1 eftersom Coolpix 950 har ISO 80 som normalvärde) så gick det bra, ville inte ändra EV heller då det är jobbigt att sitta och korrigera alla bilder efteråt för att ljusa upp dem och öka till ISO 320 ville jag inte då de blir så himla brusiga. Då jag inte var officiell fotograf så gjorde det ju inget om det sket sig så att säga. :)

De hade en proffsfotograf bara utanför kyrkan för själva brudkortet. (Ateljé Grodan om du känner till dem i Luleå)... han hade fullt upp med japaner, kineser (vänner till paret) och släktingar om vart annat som ville fotograferas med brudparet. Det var minst sagt rörigt, men han var vid gott mod och körde hårt med kameran ändå. Han överlåter väl urvalet av bilder till brudparet sedan.

Ben berättade att han träffat Tobias (brudgummen) idag och han var jättenöjd med bilderna jag tagit, som bara var ivägslängda lite hur som helst då jag ju inte känner dem. Hela familjen hade samlats runt datorn för att kika på CD:n med bilderna jag gett dem. Och enligt Tobias hade Carina tårar i ögonen när hon såg bilderna... så jag hoppas det var för att hon gillade vad hon såg. :)

Hade jag fått tillstånd att fota lite närmare hade jag smygit fram till sidan av altarringen så jag fick några bilder framifrån av brudparet vid själva vigseln. Men men, Tobias bror videofilmade (och var rätt rörig, inget var planerat, det märktes) där framme.

Trots att man är amatör så märker man rätt snabbt vad man borde göra, dvs om man videofilmade skulle man ha två kameror. Rigga upp en kamera vid altaret med en riktad mikrofon och sen en som man smyger omkring med och tar lite miljöbilder av gästerna osv. Det blir ju förstås lite strul när man ska klippa ihop det hela, men det skulle säkert bli bra.

Ja, ja, det är lustigt det är med bröllop, fotografering och videofilmning. En del är superproffsiga andra låter det bli som det blir. Själv skulle jag nog planera med nån kompis att göra något vettigt, till och med ha någon som skötte ljudinspelningen separat så att man slipper den hemska akustiken så mycket som möjligt.

Fick faktiskt en förfrågan från en kille i USA som ville att jag skull komma och fota hans bröllop i november... men fan, det är ett för stort ansvar. Då vågar man nog inte lita på digitalt utan får köra med film och planera med ljusmätning osv.

Ingrid, har du möjlighet att ta med en bärbar dator så gör det, det blir otroligt kul att kolla på bilder under tiden festen pågår. Sen kan man ju om man är ambitiös ta med sig en Inkjetskrivare också och skriva ut bilder till gästerna. Blir det många kopior får man väl ta betalt på nåt sätt för bläck och papper är ju inte gratis. Men en kul grej är det definitivt och jag kommer absolut att fortsätta ta "Instant Photo's" om möjlighet finns. :)

------------------
/Petra

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)