Tänkte köpa ett Sigma 105 EX macro (några kommentarer?) - kan man använda mellanringar till det?
Är extender samma som konverter?
Hur funkar en omvändningsring - kommer jag närmare eller får jag längre brännvidd?
Vad är att föredra: att komma närmare (med mellanring) eller att få längre brännvidd (med konverter)?
makro
5 svar · 545 visningar · startad av Mira
Jepp, en extender brukar vara samma sak som en telekonverter.
Med en omvändningsring kommer du nära, sansläst nära... = )
Dock tappar du i princip alla funktioner hos kameran, du måste ex blända ner manuellt vid ljusmätningen.
Mellanring ger ett bättre resultat, telekonvertern försämrar skärpan.
Och, höll på att glömma, jag har för mig att Sigmas 105:a är helt ok, riktigt bra tom... ;)
Är det stor skillnad i kvalité på olika märken? När det gäller mellanring finns det väl ingen lins, så då borde det väl inte spela så stor roll...?
Blir resultatet av mellanring skarpare än med närlins? Jag tog några bilder med närlins, men det var sgs omöjligt att få någon skärpa alls...
När det gäller mellanringar kan det förstås inte vara någon bildmässig kvalitetsskillnad mellan olika märken. Möjligen kan man tänka sig att ett sämre märke håller en sämre mekanisk kvalitet och kanske går sönder lättare.
Mellanring <-> närlins
Har aldrig prövat närlins, men vet att man helt klart kan få skärpa med mellanring. Skärpedjupet är dock inte särskilt stort, men det är det aldrig vid makrofotografering. Använder du närlins introducerar du ytterliggare optik som kan bidra till att försämra bilden. Därför är antagligen närlinser sämre.
Ville bara säga hej och välkommen UlfT. Alltid kul med nya ansikten! :)
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Instämmer med UlfT, men jag plockar bort "antagligen" i hanses sista mening... ;)
Jag håller även med Pet.