webForumDet fria alternativet

UV, Pol eller Sky

Fotografering

7 svar · 503 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Vilket av dessa filter är mest användbart? Vilket av dom inskränker minst på ljusinsläppet?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Ett UV-filter bör du alltid ha på dina objektiv.
Ett sådant kostar betydligt mindre än en repad frontlins... = )
Ett skylight är lätt rosa(lax säger en del)färgat, annars som ett UV.
Inget av dem "tar" något ljus i annat än akademisk betydelse.

Polfilter använder du för att få fina vita moln mot en knallblå himmel... = )
Polfiltret minskar reflexer i motivet, du kan ex fota genom ett fönster som utan polifilter skulle varit omöjligt att penetrera.
Det är just egenskapen att minska reflexer som gör att polifiltret kan ge ett intryck av mer färg i bilden.
Grönare gräs, blåare himmel, vitare moln etc.
Hur mycket ljus/effekt polfiltret skall styrs genom att rotera det, med maximal effekt snor det 2-2,5 bländarsteg.
Det skall också sägas att det finns situationer där ett polfilter gör varken till eller från, exempelvis är reflexer från metall i princip omöjliga att få bort och beroende på i vilken vinkel du står till solen(eller annan ljuskälla) kan effekten variera kraftigt.

Det finns två typer varav ett kallas för cirkulärt och är dyrare. Beroende på kamerans ljusmätnings- och ev autofokussystem kan det behövas ett cirkulärt filter för att ljusmätning och autofokus skall fungera korrekt.

Baaaaaaaaaaah, det blev mycket på en gång och inte skrev jag speciellt "lätt" heller.

He är väl bar å fråg om du int fatta... ;)

/r
Dessutom stavade jag som en kratta...

[Redigerat av OlleBoop den 07 jun 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Fotar man mycket fiskevatten är det också bra med ett polariseringsfilter då det plockar upp färgerna mer bland allt blänk.

Jag funderar faktiskt på om det inte är idealiskt också när man fotar i snö... det borde det ju vara. Vad säger OlleBoop?

UV-filter har jag på alla mina gluggar som skydd mot repor. Det är som sagt billigare än att behöva fixa en skadad ytterlins. De flesta UV-filter har också filterspår så du kan sätta på ett till filter (typ ett färgat filter eller Polariseringsfilter).

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Jag funderar faktiskt på om det inte är idealiskt också när man fotar i snö... det borde det ju vara. Vad säger OlleBoop?

Hmm, borde ju fixa bort gnistret i alla fall, eller tänkte du på nåt annat(kvinnans list och intuition och allt annat som gör oss män underlägsna...)? ;)

Jo, ett par frågor till...
Dom cirkulära pol-filtren funkar väl inte så bra på objektiv som inte har innerfokusering, hur gör man då?

Hur många filter kan man ha samtidigt och kan man kombinera vilket som helst?

Ger skylight samma och lika stor effekt som varmfiltret (81)?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ja du OlleBoop, jag kunde nu dra iväg med nåt som totalt övergår ditt och alla andras förstånd, men jag tror inte jag gör det. Nä, det var just gnistret jag tänkte på. :)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Tack Pet... ;)

Mira, har jag aldrig tänkt på.
Menar du att när frontlinsen snurrar så snurrar också filtret?
Det är ingen skillnad mellan cirk och "vanligt" i det hänseendet.
Man får helt enkelt justera filtret efter det att man ställt in skärpan.
Var det du tänkte på?

Nej, ett skylight kommer inte ens nära ett varmfilter.
Man bör nog inte ha hur många filter som helst, två går nog bra, tre är tveksamt.
Detta ur optisk synpunkt, den enda egentliga begränsningen är när filtren börjar orsaka vinjettering. På en ordentlig vidvinkel, typ 20:a, är det inte säkert att det funkar med mer än ett filter.

[Redigerat av OlleBoop den 08 jun 2001]

Är det stor skillnad på kvalité på olika märken?

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)