MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Vad händer om man kör en 200 ISO film som en 400 ISO eller tvärtom?
Kan man se på ett negativ vilken ISO den har (om det inte står)?
Har tex. ett som det står Kodak TX 5063 (råfilm) - vad kan det vara?
Kan man lämna in en icke DX-kodad film för framkallning?
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg TX 5063 är Tri-X(dvs en svart-vit film, känslighet ISO 400), den mest klassiska av alla klassiska filmer. Hotad endast av Kodachrome!
Jepp, det är inga problem att lämna in icke-DX-kodad film för framkallning.
Negativ färgfilm framkallas i en standardiserad process som heter C-41 och är den samma oavsett filmfabrikat och känslighet.
Det går inte att se något som inte finns... = )
Om det är negativ färgfilm finns längs ena sidan information för kopieringmaskinen, bla om vilken film det är. Det går säkert att lära sig tyda sån information. ;)
Att köra en 400 som 200 innebär att du kommer att överexponera ett steg.
I de flesta fall har detta liten betydelse för slutresultatet, jag antar att vi pratar om negativ färgfilm?
Att underexponera(dvs exponera ISO 200 som om den varit en 400) är betydligt värre även om det brukar gå att nå bra resultat.
Speciellt nya digitala labb kan göra underverk med underexponerade negativ.
[Redigerat av OlleBoop den 04 jun 2001]
elfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg "DX-kodningen" underlättar vid framkallning av filmen i ett snabblabb ...
De flesta kända filmfabrikat har nämligen en egen profil i labben för att det ska bli så bra som möjligt redan vid första printningen ...!
Om filmen inte har "DX-koden" kan det bli knepiga färger och ljus på pappersbilden .. men framkallningen av negativet är den samma ... så det är ingen skada skedd mer än att man får korrigera lite och printa nya pappersbilder ... !!!
Moderna kameror som själva ställer in isotalet förfilmen använder oxå DX_koden ... om man stoppar i en film utan DX_kod måste man vara noga med att ställa in rätt iso-tal själv ... !!!
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
henkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg
Kodachrome
Ahh... Kodachrome - det är utan tvekan filmernas film nummer 1! Finfina färger, otrolig beständighet... Kodachrome är helt enkelt bäst! :D
Synd bara att den filmen måste skickas ner till Lausanne för att framkallas, så att det tar längre tid innan man får tillbaka filmen.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Elwing, DX-kodningen har inget printningen, och definitivt ingenting med filmframkallningen, att göra.
Labbet läser av en kodning på själva filmen för att ta reda på vilken film det är, DX-koden enda uppgift(i dagsläget) är att tala om vilken känslighet filmen har.
DX-koden kan också lagra information om filmens exponeringslatitud men det finns ingen kamera läser den infon.
[Redigerat av OlleBoop den 04 jun 2001]
elfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Hjm ... jag har aldrig påstått att den har ngt med framkallningen av negativet att göra ... eller har jag det ... *läser*
Hjm ... jag vet inte ... måste varit väldigt förvirrad när jag skrev mitt föregående inlägg ... *skäms*
Och nu när du säger det så har du ju helt och hållet rätt ... DX märkningen har inte heller ngt med printningen att göra heller ... det läser ju labbet av på koden på sidan på negativet ... det är jag som rört ihop det lite ... det är över ett år sen jag körde "minilabb" nu ... :e
Däremot så kollar labbet av DX koden först så att det verkligen är en film som klarar C-41 process ... har filmen ingen sådan kod så öppnas inte inmatningsluckan ... men ... man kan ju luras ... iaf om man är 100% säker på att det verkligen är en C-41 film i rullen ... annars blire inge skoj ...
Fast jag har väl fel igen ... jag är ju vad jag heter ... en nolla ... :(
*gäsp*
------------------
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Äsch, skärp till dig nu, du är fortfarande hela Webforums favvo-Expert. ;)
Jag tvingade en gång det lokala snabblabbet att köra en diarulle i C-41, vete fanken vad man ska kalla det som kom ut. Annorlunda? = )
Angående något helt annat, har du tagit några nattbilder med D30:n?
elfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Nattbilder ... hjm ... njae ... inte direkt !?
------------------
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg För att återgå till frågan. Det lär nog påverka slutresultatet om man avviker från den angivna känsligheten. Det du får göra är att tala om för labbet vilken ISO-inställning du fotograferade med. Då kan de kompensera för det, och resultatet kan bli ganska OK i alla fall.
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Frågan handlade ju om denna Kodak TX 5063 - och inte om någon färgfilm... Och nu när jag vet att det är 400 ISO blir det ju inga problem. Dessutom kopierar jag dom själv, det är bara framkallning av negativen jag inte orkar göra själv... :p
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Elwing, du kan väl säga till när du gjort det.
Vill veta om CMOS:en i D30:n är lika bra som alla säger!
Det borde ju visa sig mest i bilder tagna på lång slutar tid och med stora mörka områden.
Mira:
Förlåt, jag skenade iväg... = )
Tips för Tri-X(egentligen för all svart/vit film). Om det är soligt ute, exponera efter 200 och korta av framkallningstiden 20%, dvs överexponera och underframkalla.