Prisläge ?
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
8 svar · 515 visningar · startad av Racerankan
Jag funderar på att skaffa en kamera. Inte en liten sketkamera utan någon bra med såna där Flashkort som man kan lägga över bilderna direkt till datorn.
Kan ni tipsa mig om någon bra kamera med flash-kort som går att läsa i datorn och med manuella finesser samt nåt bra ställe att lära sig att fotografera.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Prisläge ?
------------------
0-20 000
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
En av de bästa digitala kamerorna du kan köpa (om du inte vill ha en digital systemkamera) är Nikon Coolpix 990/995.
995 är en ny kamera som kostar runt 12 000:- http://se.pricerunner.com/Products.jsp?model=66479
990 är en utgående modell som du säkert kan hitta billigt i vissa butiker.
------------------
/Patrik
Kan bara hålla med Patrik :)
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Håller med Patrik och Pet.
990/995:an är förmodligen den bästa digitalkameran(frånsett systemkameror då).
Vad jag läöst mig till är skillnaderna följande på 990/995:
Snabbaste slutartid, 990 1/1000, 995 1/2300
"Filmkänslighet", 990 ISO 100, 995 ISO 100-800 i hela steg
Objektivet, 990 8-24(motsv 38-115), 995 8-32(motsv 38-154)
995 klarar compact flashkort av typen I och II medan 990 bara klarar typ I.
Blixten poppar upp en bit ovanför objektivet på 995 vilket borde minska risken för röda ögon.
Nån som kommer på nåt mer, jag har säkert missat nåt?
/r
Var ju tvungen att hålla med Pet också... ;)
[Redigerat av OlleBoop den 27 maj 2001]
12.000:-
Hjm ... sanning med modifikation ... jo ... kameran kostar det ... men sen ska man ju köpa till extra batterier ... mera minne("dyrt") ... gärna en kortläsare ... en massa "linstillsatser" ... m.m. m.m. ... så då e du snart uppe i 20.000 ;)
Jag är lite nyfiken på en ny kamera från Canon ... Powershot Pro90 IS
Har inte sett ngra tester ännu ...
Synd bara att det är snålt med upplösning ... men det beror på att kameran har så mycket zoom (10xoptisk)så att det inte täcker hela "plattan" ... !
Fast den e jäkligt chysst att hålla i och manövrera ... väldigt ljus-stark LCD-skärm ... ett back bara för att det är "videosökare" ... svårare att se skärpan om man ska ställa den manuellt ... och så drar det onödigt mycket batteri ... fast dom räcker länge ... samma batteri som i EOSD30 ... grym prestanda ... !
Men som sagt var ... fortfarande lite osäker på den här kameran ... eftersom den är relativt ny ... !
------------------
Kolla in Cyberphotos sida om CoolPix 995 Där har dom listat alla förändringar.
------------------
"640 kilobyte borde räcka för vem som helst."
Bill Gates 1981
Köp _inte_ Coolpix 990 - välj istället 995. Coolpix 995 har en mycket viktig förbättering genom att blixten är placerad på ett helt annat ställe, vilket rejält reducerar risken för röda ögon. Coolpix 990 har s.k. röda ögon-reducering, men den är i prakiten ett enda stort skämt - den fungerar enormt dåligt p.g.a att lampan som lyser innan blixten är alldeles för svag.
Det är synd att 990 har den här klantiga konstruktionsmissen, för i övrigt är det en mycket trevlig bekantskap.
Minoltas nya digitalkamera, Dimage 7, lär kunna bli en ännu trevligare bekantskap. Läs mer här: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7/D70A.HTM