EelfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Q ...
Har du verkligen läst din "manual" till kameran ... Canon brukar vara väldigt duktiga att förklara och ge tips ... ;)
Du har ju 2 alt på din programratt som möjliggör att du väldigt enkelt kan ställa slutartid resp bländare manuellt ... men låta kameran sköta det ena värdet ... du kan inte misslyckas ... kameran kommer varna dig om du ställer in värden som gör bilden för mörk eller för ljus ...
Du kan testa själva ideen enkelt .. du behöver inte ta ngt kort ... ta fram kameran och "slå på den" ... ställ ratten i "Tv" läget ... i det läget ställer du in slutaren och kameran ställer automagiskt in rätt bländare för att bilden ska bli riktigt exponerad ...
I det andra läget "Av" ... ställer du in bländaren och kameran sköter slutarhastigheten ... här får du se upp så att slutartiden inte blir för låg ... under /90 kan bli svårt att hålla stadigt ...
Du ser i displayen hur det automatiska värdet ändras allteftersom du ändrar ditt manuella värde ... (detta fungerar inte med blixten ... men utomhus i dagsljus går det hur bra som helst)
Ngra exempel hur du kan påverka dina bilder genom att använda dessa finesser ...
Du ska ta en bild på din flickvän ... men hittar ingen bra bakgrund ... då vill du ha så lite skärpedjup som möjligt ... så inte bakgrunden syns ... du ställer du ratten på Av och ställer bländaren manuellt ... för lägre skärpedjup ska du ha ett så lågt värde som möjligt nu ... (du ställer in detta värde med den lilla ratten som sitter precis bakom avtryckaren)
När du ställer ett lågt värde på bländaren så kommer kameran att välja en snabb slutartid ... ju ljusare det är ute desto snabbare kommer tiden att bli ...
Du får en bild där i stort sett bara din flickväns ansikte är skarpt .. allt annat är suddigt ... !
Säg istället att du har en jättefin bakgrund som du vill få med så mycket detaljer som möjligt av ... då vill du ha mycket skärpedjup och ska ställa ett så högt värde som möjligt på bländaren ... här kan du testa att dra upp så mycket som går utan att slutartiden blir för lång ... du ska ligga på gränsen till att du kan hålla kameran stadigt ...
Nu får du en bild som är skarp i både för och bakgrund ... precis som du ville ... !!!
Ngn som begriper vad jag menar nu !? :)
När man tar med ett lågt skärpedjup så kan det vara lite svårare ... som Luxman poängterade tidigare så får man akta att man inte tar i allt för mycket med risken att allt blir suddigt !!! :e
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
[Redigerat av elfwing den 25 apr 2001]
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Rätta mig om jag har fel, men kan man inte lägga detta på minnet så man lättare kommer ihåg?
Högt bländarnummer = Liten glugg = Stort skärpedjup = Behöver mer ljus?
Lågt bländarnummer = Stor glugg = Litet skärpedjup = Behöver mindre ljus?
Eller kommer jag helt fel ihåg?
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Petra >> Helt rätt!!!
------------------
/Patrik
EelfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Det var ju det jag sa ju !?
;) :e
------------------
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Faktiskt kan man förenkla denna komihåg ännumer och ta bort "liten" respektive "stor" glugg så blir det mer enhetligt.
Högt bländarnumer = Stort skärpedjup = behöver mycket ljus.
Lågt bländarnumer = Kort skärpedjup = behöver mindre ljus.
------------------
/Petra
EelfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg Låg du sömnlös hela natten och grubblade på det där Petra ? ;) :e
------------------
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Inte precis.
------------------
/Petra
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg elfwing: Njaa, nog för att jag har läst igenom handboken, men inte så ordentligt som det kanske skulle behövas... Mest irriterande är att man aldrig tar sig tid till det där - på Valborg ska jag plåta åt högskolan och DET blir intressant att se hur det går... ;) :e
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 874 inläggHär finner ni information om min kamera.
eller varför inte en PowerPoint presentation?
eller tekniska fakta...
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!
[Redigerat av Brimba den 26 apr 2001]
HhenkeMedlem sedan dec. 1999286 inlägg På tal om litet skärpedjup:

...och för litet skärpedjup:

[Redigerat av henke den 28 apr 2001]
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 874 inläggJag ser också att du har gjort om bilden till svartvit förutom det i mitten, det gör nog en hel del kanske.
Ville bara berätta det :e
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!
CCyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg hehehe... du lär dig! :)
------------------
/Petra