webForumDet fria alternativet

Sjukhuskorridor

Fotografering

31 svar · 774 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Är det något speciellt med din kamera?

För de bilder du har tagit, dels på mig och Linda m.m är så skarpa och snygga.

Denna bilden ovan slår nästan allt.
Vilken skärpa!

Om jag med "min" kamera (Canon Powershot s-20), skulle ta en bild i ett sjukhus, skulle allt bli bluddrigt och jättefult.

Har du några tips, hur jag skall göra för att det skall bli bättre?

Är Canon powershot s-20 jättedålig och man kanske skall byta? Eller har jag bara fel teknik.
Eller är det så att du behandlar alla bilderna på något speciellt sätt? (Jag tror inte att du behandlar alla bilder, eftersom du la upp en bild direkt utan efterbehandling när jag var och besökte dig på sjukhuset).

Berätta nu alla dina hemligheter för mig :e

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!

Medlem sedan dec. 1999653 inlägg

wow... håller med brimba.. ruskigt snygg bild... :)

------------------
void[]
stash/$gu&-public(querystring)/n int{}bind "2" "say i own!" :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Skärpedjup Brimba är vad det handlar om.

För att komma i närheten av vad Petra presterar så måste du kunna styra skärpedjupet manuellt, dvs förhållandet mellan bländare och slutartiden.

Ju större skärpedjup du vill ha i din bild desto längre tid måste slutaren vara öppen vilket ofta, iaf i innomhusmiljöer, kräver om inte stativ så en fast hand så du inte får rörelseoskärpa i bilden istället.

Nu utgår jag ifrån att den digitala världen fungerar på ett liknande sätt som den negativa, om så inte är fallet så är jag ganska säker på att rättning kommer omgående ;)

Men jag håller med dig om att Petras bilder ofta är knivskapa och dessutom välkomponerade vilket tyder på känsla för både teknik och komposition.

Det är viktigt att lära sig båda, en som behärskar tekniken men inte kan komponera blir snabbt ointresant. Toleransen för bra komponerade bilder, men med fel ljussättning eller andra störande faktorer, kan vara något större men det håller inte i längden.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 24 apr 2001]

Medlem sedan dec. 1999286 inlägg

För att komma i närheten av vad Petra presterar så måste du kunna styra skärpedjupet manuellt, dvs förhållandet mellan bländare och slutartiden.

Skärpedjupet i Petras bild ovan bör en kamera klara av med automatik (tycker i alla fall jag). För jag antar att bilden är tagen med vidvinkel och då får man ju ett stort skärpedjup.

Ju större skärpedjup du vill ha i din bild desto längre tid måste slutaren vara öppen

Lite mer info: Stort skärpedjup kräver liten bländaröppning, vilket gör att mindre ljus kommer in i kameran, vilket i sin tur gör att slutaren ofta måste vara öppen längre för att bilden ska exponeras rätt. Omvänt gäller för litet skärdedjup.

Du har så rätt henke, jag tänkte inte på att Petra kunde ha jobbat med vidvinkel som väsentligt ökar skärpedjupet, har nog jobbat för mycket med normal brännvidd.

Men även med en 24mm glugg så kan man ibland behöva minska bländaren för att öka skärpedjupet.

I många moderna kameror finns dessutom ofta färdiga program för olika situationer.

Typ:
- Rörelse - Snabb tid prioriteras
- Panorama - Stort skärpedjup prioriteras.

Men hela tiden är det förhållandet mellan bländare och slutare som är det viktiga.

- Stor bländare - kortare exponering - litet skärpedjup.
(ex.rörliga motiv, porträtt, dåliga ljusförhållanden))

- Liten bländare - längre exponering - större skärpedjup.
(ex.landskap, gruppfotografering, stilleben, bra ljusförhållanden)

------------------

Luxman, kul att du kan din fotografi! :D Och inte bara "siktar och trycker" med en autofokuskompaktkamera. Därmed inte sagt att det är nåt fel med det, men... ;)

Ett bra exempel på litet skärdedjup är macro-objektiv när man tar närbilder... där gäller det verkligen att ställa in skärpan rätt och hålla kameran stadigt, för ofta (i alla fall när man plåtar utomhus) kan det vara dåligt med ljus så man tvingas välja stor bländaröppning.

Vad är egentligen skärpedjup?
Några av er som läser det här kanske inte är riktigt med på det här med skärdedjup... om du har en systemkamare kan du oftast "koppla in" bländaren (som i vanliga fall är "avstängd" förutom när just bilden tas) genom att trycka på en knapp.

Prova att ändra bländaren medan du har den inkopplad - då ser du vad som menas med skärdedjup (d.v.s. vad som blir skarpt och inte skarpt). Den tydligaste skillnaden blir det om du har ett teleobjektiv på kameran och tar närbild på ett föremål en bit bort. Genom att justera bländaren kan du få bakgrunden att vara suddig (litet skärpedjup, stor bländaröppning) och skarp (stort skärpedjup, liten bländaröppning).

[Redigerat av henke den 24 apr 2001]

Det viktigaste med digitalkameror och även andra kameror med automatisk fokus är att man ska ge kameran tid att ställa in fokus innan man trycker av slutaren.

Det största felet många gör är att vara för snabb på avtryckaren så att skärpan inte riktigt hänger med och det blir en aning suddigt. Många kameror har också kontinuerlig fokus som innebär att den söker fokus hela tiden, även när du inte riktar kameran mot någonting. Detta drar batterikraft så stäng av den funktionen och använd single-fokus istället. Då fokuserar bara kameran när du håller slutarknappen nedtryckt en aning och du har då större chans att få en skarp bild.

Du kan nämligen ha vilket skärpedjup du vill, det spelar ingen roll om du inte låter kameran fokusera. Och även den mest klara bild kan få en aning rörelseoskärpa på grund av att kameran inte fått tid med fokuseringen.

När det gäller skärpedjupet i denna bild så är det mer eller mindre standard då jag använt en programinställning (jag kan bara välja antingen eller på min kamera, jag kan inte styra både bländare och slutartid samtidigt... tyvärr).

Sen handlar det också om efterbehandling av vissa bilder. Framförallt att man har ett bra skärpefilter när man drar ner en bild från 1600x1200 till 640x480 så att bilden inte blir "luddig".

Sen måste jag ju reagera på de varma orden också. :r :r :r

------------------
/Petra

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det är ju en av grejerna som är roligt med foto. Att ställa in bländare, slutartid o.s.v. :)

I skolan fick vi hålla på en del med sånt och det var kul. Finns det digitalkameror i de lite lägre prisklasserna som inte bara är "sikta och trycka av"? Eller i alla fall att man kan välja.. :)

Den vi har nu är ju en automatkamera. Där lärde man sig ganska tidigt att låta skärpan ställas in först och sen ta bilden.
Verkar som om många amatörfotografer med automatkameror inte fattat att skärpan ställs in när man håller ner knappen halvt och bilden tas när man trycker ner den helt.

Fast automatkameror har ju sina fördelar. Tar man t.ex. bilder på en resa där det är folk med på bilden så tror jag de blir ganska trötta på en om man hela tiden måste ställa in bländare, slutartid, fokus o.s.v.
Och behöver man fånga en situation som man är oförberedd på som är förbi om några sekunder så hinner man knappt allt det där.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Sen handlar det också om efterbehandling av vissa bilder. Framförallt att man har ett bra skärpefilter när man drar ner en bild från 1600x1200 till 640x480 så att bilden inte blir "luddig".

Låter intressant, berätta gärna mer! :D

Fast automatkameror har ju sina fördelar. Tar man t.ex. bilder på en resa där det är folk med på bilden så tror jag de blir ganska trötta på en om man hela tiden måste ställa in bländare, slutartid, fokus o.s.v.
Och behöver man fånga en situation som man är oförberedd på som är förbi om några sekunder så hinner man knappt allt det där.

Visst är det så. Det utan tvekan bästa är att ha en kompetent systemkamera med högklassisk automatik och med fulla manuella inställningsmöjligheter som är lättanvända!

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Åter till min frågeställning..

Är Canon PowerShot S20 en skitkamera, eller är jag en skitfotograf? :)

single-fokus

Någon sådan inställning hittar jag inte.

Det finns egentligen inte så mycket att ställa in. Jag radar upp de olika inställningsmöjligheterna nedan så kanske ni kan förklara för mig när man skall använda de olika?

* Upplösning (640*480, 1024*768, 2048*1536)
* Kompression (S, okantig kvartscirkel, kantig kvartscirkel)
* Förstärkning (0, 1.0, 2.0)
* Digital Zoom (på, av)
* Kontrast (-, 0, +)
* Skärpa (-, 0, +)

Sedan har jag ett annat läge på kameran där jag kan välja mellan: (Landskap, kort exp. tid, Lång slutartid, Mörker, Svartvitt)

Jag har även funktioner där jag kan ställa in om det är molningt, soligt, om jag har "vanlig" lampa, eller om det är lysrör.

Jag kan även stänga av blixten.

Jag kan även ställa in exponeringskompensation (alltså hur mycket eller lite ljus som syns)

men men vad tror ni om min stackars kamera?

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=17" TARGET=_blank>Vilket namn är fräckast? (bire)
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!

Är Canon PowerShot S20 en skitkamera, eller är jag en skitfotograf?

Vad är som gör att du är missnöjd med bilderna som du tar?

* Upplösning (640*480, 1024*768, 2048*1536)
Givetvis högsta upplösningen! :)

* Kompression (S, okantig kvartscirkel, kantig kvartscirkel)
Har ingen aning om vad olika valmöjligheterna innebär - läs i manualen. Välj gärna låg kompression på bilderna - det gör högre kvalitet på bilderna.

* Förstärkning (0, 1.0, 2.0)
Är det kompensation för om motivet till stora delar är mörkt eller ljust!? I så fall ska du kunna välja både negativ och positiv kompensation.

* Digital Zoom (på, av)
Av, det är bättre att förstora bilden i Photoshop efteråt.

* Kontrast (-, 0, +)
Vilket som är bäst är väl beroende på motivet, eller?

* Skärpa (-, 0, +)
Vet ej vad skärpa innebär - läs i manuelen. Eller kan det möjligtvis vara korrigering för synfel i sökaren (så att man slipper ha ev. glasögon/linser på sig när man använder den optiska sökaren)?

Det här med s.k. single-fokus varierar mellan olika kameror, så det är inte säkert att din kamera har en sådan inställningsmöjlighet. Nikon Coolpix 990 har som default att detta endast är aktiverat när displayen är påslagen. Använder man den otiska sökaren är single-fokus avslaget.

[Redigerat av henke den 24 apr 2001]

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

>>> (S, okantig kvartscirkel, kantig kvartscirkel):
Kantig respektive okantig ... säger sig väl självt ... den kantiga cirkeln är hårdare komprimerad ... använd den okantiga (om du har gott om minne)
S:et står toligtvis för small (640x480)
Det finns säkert ett M medium och ett L large oxå ... ett enkelt sätt att se i displayen vilken upplösning respektive komprimering du har valt i menyn !

>>> Skärpa (-, 0, +):
Ingen extra skärpa ... låt kameran koncentrera sig på att fånga pixlar istället för att utföra annat arbete samtdigt ... skärpan kan du lägga till själv i photoshop .... och det blir bättre bättra där än när kameran gör det!

TIPS !!! .. för att öka skärpedjupet på din kamera kan du vrida din programratt till "landskap" (kräver mycket ljus) ... då strävar kameran efter att få så bra skärpedjup som möjligt .. observera att detta ger längre slutartider vilket gör att det kan vara bra med ett stativ... !
Du kan säkert få samma effekt om du ställer den på lång exponeringstid ... då korrigerar kameran automatiskt slutaren efter detta ...

Skillnaden med en "systemkameralik" digitalkamera är att du får större kontroll över liknande inställningar !

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

henke, jag tar min fina mask som exempel. Masken till vänster är bara förminskad utan någon skärpa är pålagd. Som synes känns den lite "luddig" då den blivit förminskad så mycket. De två andra maskerna har fått lite skärpa, den i mitten har fått de inställningar jag har visar längst ner, den längst ut till höger fick en omgång till med samma inställning. När jag ställer in skärpan använder jag den övre pilen för att öka på styrkan, egentligen skulle den högra fått en aning mindre, men jag ville visa skillnaden mellan oskarp, skarpare och ännu skarpare.

Idealet är att man ställer in olika beroende på olika bilder. Denna inställning jag använder är en universalinställning som jag sedan kan pilla med senare.

------------------
/Petra

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

En av få trådar i detta forum jag verkligen läst varenda stavelse i! :D

Jag har en Canon EOS 300 (hederlig analog systemkamera), men har skam till sägandes väldigt sällan utnyttjat möjligheterna att manuellt pilla med slutartider och så vidare. Har inte råd med all film man behöver helt enkelt! ;)
Men det hindrar ju inte en från att försöka komponera bilderna så bra som möjligt! På högskolan har vi läst en del om gyllene snittet osv, men det är ju det praktiska som är det roliga!

Offtopic så det bara skriker om det från Petras bild, men med tanke på utvecklingen känns det rätt bra i alla fall. ;) :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

[Redigerat av Q den 24 apr 2001]

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Är det en sån som känner av hur ljust/mörkt det är och visar det?

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

En gammal bild ur gömmorna innan någon ens kunde stava till digitalt ;)

Bilden är tagen medvetet med ganska litet skärpdjup för att inte bakgrunden skulle störa bilden, men med tillräckligt skärpedjup för att inte riskera oskärpa i ansiktet.

Det är min första dotter som är modell, på den tiden då hon var en ängel :)

(Petra jag hoppas det inte gör något att jag visar bilden i din tråd, men jag tyckte den passade så bra med tanke på diskussionerna)

Jag blir mer och mer imponerad av de möjligheter som digital fotografering öppnar, som du Petra dessutom så ofta och bra beskriver här på wF.

------------------

Jag har absolut inget emot att vi visar bilder för varandra för att kommentera, eller bättre beskriva vad vi menar. Blir det för tungt får vi väl starta en "Del 2" tråd i ämnet. :)

------------------
/Petra

CyberPet, mycket intressant - det ska jag absolut pröva! Jag tackar så mycket för förklaringen! :D

men med tillräckligt skärpedjup för att inte riskera oskärpa i ansiktet.

Det där kan ibland vara en svår balansgång. Du lyckadades superbt bra på den bilden! :) Riktigt snygg bild!!! :)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)