Nedan ser ni tre bilder, alla har jag tagit för utbildningssyfte och för detta forum.
Jag förklarar lite längre ner om vad jag behöver hjälp med.
Leon: Inget speciellt jag vill veta med denna bilden, jag ville bara ta kort på min bil :e
Snigel: Jag kunde inte på något sätt på skärpa på snigeln. Ända sättet var att dra iväg kameran en bit ifrån snigeln. Är det möjligt att få skärpa? Kameran stod på marken, så den borde fått fokus (om det gått).
Staket: Denna bilden skulle jag vilja "invertera". Alltså jag vill ha skärpa på staketet och inte på bakgrunden. Jag fixade och trixade med kameran, men kunde som sagt inte hitta någon inställning som gjorde att jag fick skärpa på staketet. Det kanske även bör tilläggas att jag hade "automatblixt" påslagen, och kameran valde att använda blixten. Lite konstigt med tanke på att det var ljust ute, men men.
Snigelbilden
Vad är det för närgräns på kameran? Använde du vidvinkel eller tele? Prova vilket du kommer närmast med - vidvinkel eller tele.
Du skrev inte hur ungefär hur nära du stod, men står du för nära (d.v.s. avstånd till motivet < närgränsen) kan inte bilden bli skarp. Kanske kan du köpa till en makrokonverter till kameran - då kan du gå betydligt närmare.
Staketbilden
Kan du ställa om vilken autofokusmätning som kameran använder sig av. På en del kameror kan man ställa in vilket område kameran ska autofokusera efter (på den här bilden vore en spotmätning lämplig). Eller går det att ställa in fokus manuellt?
Vissa kameror har något som kallas Macro funktion. Om din kamera har detta ska du ställa om den till det för att få skärpan på snigeln. Då kan man komma så nära som ett par cm, medan andra kameror inte har en närmare närgräns än 3 dm.
Oftast kan du se skärpan i LCD-skärmen. Prova rör runt lite med sökaren och se om du kan få skärpan att fastna på staketet istället (det kan ju hända att du är för nära objektet också, beroende på närgränsen kameran har). När du väl har skärpa på förgrunden, oavsett om det är så du vill komponera bilden, håll ner slutaren till hälften så att skärpan låser sig på förgrunden, sedan flyttar du bilden så att du kan komponera den rätt (fortfarande med slutaren halvt nedtryckt). När du är nöjd med kompositionen trycker du ner slutaren fullt.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
När det gäller spot och centervägd mätning tror jag tyvärr inte det har med skärpan att göra utan med ljusmätningen. Så är det på de flesta digitalkameror i alla fall. Mer avancerade kameror har förstås också skärpemätning, men då har de olika punkter i bilden där man kan mäta (oftast en grid om 5 punkter).
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Kollar på Canons hemsida och ser att du har en närgräns på 12cm ... närmre än så kan du alltså inte få ngn skärpa ... tyvärr ... men testa att backa bak till 12 cm och zooma in därifrån ... det kan funka ... !?
Staketbilden kan bli svår eftersom kameran bara har autofocus ... som jag kan läsa mig tilliaf ... !
------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."
Staketbilden kan bli svår eftersom kameran bara har autofocus
Jag kan dock välja om jag vill ha autofocus av eller på. Det tycker jag borde innebära att jag kan stänga av det :q
men testa att backa bak till 12 cm och zooma in därifrån
Jo, det är klart. 12 cm, är inte så bra eller? Och när jag läste på "tillbehörslistan", verkar det inte finnas något som jag kan köpa till kameran förutom batterier, stativ och minne. Alltså inga linser eller någonting, det är inte så roligt kanske.
Om du har en Canon kamera borde det finnas ett läga på ratten med en "blomma" på ... den brukar oftast betyda "macro" ... !
Japp, det finns en blomma. Men hur den fungerar har jag ingen aning om, får väl försöka ge mig på den danska manualen (ughh)..
Men om det är motivet eller bilden som gör det ... ?
Brimba >> Ifall du kolla på din kamera, ser det då ut som du skulle kunna köpa nya "linser" till den
Det har jag aldrig sagt, men jag säger att det är tråkigt.
Det skall kanske nämnas att jag personligen inte har köpt kameran och jag har inte haft något med köpet att göra. En arbetskamrat till mig bad endast en av våra leverantörer att skicka ner en bra kamera, och då valde han den.
Men det är trots allt en relativt bra kamera att lära sig på :)
Om jag någon gång i framtiden vill punga ut med 10-20.000:- på en kamera med diverse prylar, så vet jag vad skillnaden är, och varför (isåfall) jag borde välja en sådan kamera.