webForumDet fria alternativet

Få Smartmedia kortets innehåll som vanliga kort?

Fotografering

8 svar · 426 visningar · startad av U2K

Medlem sedan jan. 2000224 inlägg
Frågan#1

Gör en helt vanlig foto affär sådant och vad kommer det att kosta?

------------------
//Du ska inte slänga vatten över ån.
PHP vs ASP (10 - 0)

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Alla Expertbutiker klarar det ... om butiken inte ännu investerat i ett eget digitalt labb (ganska dyrt) så skickas bilderna till Linkopia i Linköping ... !!!

Det kostar fortarande en del ... eller ... inte så mycket egentligen ... !

Butiker som gör det själva tar runt 12:-/st ... men då går det på en timma !

Dom butiker som skickar iväg bilderna tar 3-4 dagar på sig ... men då kostar det bara runt 10:-/st

Exemplet gäller för 1st 10x15cm bild ... vill man ha fler så går det alltid att göra ett bättre pris ... ;)

Man kan även få en bild som är 20x30 ... den kostar runt 100-lappen!

Butiker med egna labb kan vara mer flexibla i sin prissättning än de butiker som skickar bilderna till Linköping ;)

Om du har mycket bilder är det bra om du kan bränna över dom på en skiva ... !
Annars mailas i regel bilderna direkt till labbet ... och kan i vissa fall vara tillbaka i butiken redan dagen efter med lite tur !

Det kostar egenligen inte mer än runt 60öre att ta fram en bild i materialkostnad ... men labbet kostar lite drygt en miljon ... så man kan inte ge bort bilderna heller ... :e

Har ngn fler frågor angående detta så ska jag försöka svara så gott jag kan ... :)

------------------
"I never understood a single word he said, but I helped him to drink his wine."

Detta låter ju som relativt rimliga priser.. Jag vill dock endast ha bilderna i typ passfoto storlek.. Kan dom göra sådant och isåfall priset borde väl då bli ännu billigare?

------------------
PHP vs ASP (10 - 0)

Jag vet inte ... vår butik har inget eget labb ... jag vet bara att labbet i Linköping bara har 2 bredder på pappret ... 10cm och 20cm ...
När jag har skickat in och velat ha en bild som är 18x25cm har jag fått göra en ram runt så att bilden blir 20x30cm ... och sedan helt enkelt klippa ur 18x24 formatet ... samma borde gälla för om man vill ha mindre än 10x15 ... om du förstår hur jag menar ... !!!

Det hela styrs alltså av hur "brett" papper som maksinen som framkallar bilden kan laddas med ... !

Peppret som man laddar i ett labb laddas alltså inte i färdiga ark .. utan på rulle ... med en given bredd .. sen kapar maskinen pappret i lagom långa längder för att få önskat format !

TIPS:
Det borde få plats flera "passbilder" på ett 10x15 ark ... om du "klipper o klistrar" lite i ett bildbehandlingsprogram så kan du ju dra ner på kostnaderna ... ;)

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag fattar ingenting!

elfwing, kan du inte reda ut begreppen?

smartmedia :q

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

Smartmedia är"namnet" på en typ av "utbytbara" minneskort som finns till dagens digitalkameror ... !!!

Dom vanligaste minnes-sorter som finns är ...

smartmedia:
Den lite tunnare typen av kort för er som vet hur dom ser ut

compact flash:
Snabbare men dyrare ... (priskillnaden har blivit nästan obetydlig)
Finns med större lagringskapacitet än smartmedia

Det finns även andra typer av minneskort ... sony har te.x. ett eget som dom kallar för smart-stick ... tror jag ... :)

Var det ngt mer som var oklart ?

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

strålande! kanonbra!
nu fattar till och med jag! :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
all your base are belong to us!</A>

Nu har vi kommit en bit i diskussionen... Jag hörde att man kan skicka det till Falkenberg också där en butik har en egen skrivare.. Antagligen en Expert butik... Då borde man ju kunna förminska korten hemma och sedan skicka det formatet man vill ha dti.. Det skulle vara smidigt har jag hört. Man får det på posten sedan.

------------------
PHP vs ASP (10 - 0)

Dom har nog en så kallad sublimerings-skrivare ... som "smetar" ut färgen på pappret ... !

Fast det brukar vara dyrare att få dom utskrivna så ... !!!
Dom brukar ta betalt / A4 sida ... sen är det upp till dig hur du vill fylla den sidan med bilder!
Fast jag vet inte hur dom gör/tar betalt i just Falkenberg.

Flera av butikerna som har egna labb och har mycket omsättning på bilder har investerat i nya digitala labb som framkallar bilderna på riktigt ... rent matrielmässigt är det en mycket billigare process ... och man får en bättre beständighet på pappret eftersom det "härdas" i sista kemibadet ... !

Vet inte om du hajjade hur jag menade när jag beskrev men ... om du framkallar i ett digitalt labb eller skickar till Linkopias labbså kan du ju förminska hemma och få i den strl du vill ha oxå ... fast bilden kommer ändå på ett ark som är 10x15 eller 20x30 ...
Bara du beskriver hur du vill ha det när du lämnar in filen/filerna.

Du borde kunna få plats med 8 "passbilder" på ett 10x15 papper ... !
Du betalar då 1.25:- / passbild !!!
Fast det "montaget" får du göra själv !!!

------------------

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)