webForumDet fria alternativet

Digitala Kameror(?)

Fotografering

22 svar · 591 visningar · startad av Simpa

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg
Frågan#1

Hej :)
På inrådan av CF att inte sno andras trådar så postar jag denna :)

Jag är en helt nybörjare på det här med fotografering, (nästan) mycket för att jag inte haft råd att framkalla alla foton :)

men nu så tänkte jag slå till på en digital kamera eller vad det heter så slipper jag framkallnings kostnaderna ;)

Nej, men jag har väl tänkt att använda den mycket för webben, tex bakgrunder medmera, samt att ta lite kort på kompisar medmera, det behöver inte vara nån rejäl grej men, njaa nån som har några tips?

Gärna någon som kan lagra rätt många foton, och desto billigare desto bättre.

mvh.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Kolla min första tråd "digital djungel" om urval.
Jag fick mycket hjälp till att förkorta listan på möjliga märken där.

Vet du vilket pris du kan betala så kan du söka på ex.vis pricerunner och sedan jämföra de olika kameramärken du har bestämt dig för.

sen skall du nog lyssna på någon som har lite mer erfarenhet av detta än vad jag har. :)

fast ingen med så mycket erfarenhet som elwing kanske :q

lycka till!

------------------
/ Ingrid

[Redigerat av Ingrid den 20 feb 2001]

[Redigerat av Ingrid den 20 feb 2001]

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Mitt tips ...
Satsa på en kamera som kostar minst 20.000:- allt annat e bara skräp ... ;) :e
*väntar på min nya*

------------------
En "smilis" säger mer än 27 ord!!!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

elfwing, men kommer du att ta bra bilder med den då? :e

Simpa, följ Ingrids råd och sen kolla gärna på denna sajt, de säljer kameror väldigt billigt:
http://www.digicom.nu/fotoshop/

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Usch va dyrt 10.000/15.000
tror jag lägger ner den här iden :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Det finns ju faktiskt ganska schyssta kameror för 5000 kr.. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Begagnatmarkanden är inte att fnysa över... även om ni ska ignorera elfwing och hans begagnade kamera :e :e :e

------------------
/Petra

Vad är det för fel på den nu då ???

:(

------------------

Va ... ??? :x

------------------

Jag skojar ju med dig vännen! :)

Förresten, lägg upp en tråd med fakta om kameran, me bild på den och all data du kan finna... plus på blixten. Då kanske nån är sugen på att köpa den innan du får din gobit.

------------------
/Petra

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Hehe, jag tänkte posta en ny tråd, men nu när jag såg att man kunde sno Simpas tycker jag att det är mycket roligare. ;)

Jag går faktiskt i samma tankar som Simon och satte idag min fot i det här forumet för första (!) gången. ;) Ujujuj vilka läckra bilder det fanns här.. ;)

Nåväl. Jag söker bra kameror under 5000-lappen. Jag hade tänkt att köpa genom pappas företag så jag slipper momsen.. Jag har kollat lite på olika kameror och Kodak DC240 verkar vara en kamera som passar mina behov rätt så bra. Nu undrar jag förståss, vad har de andra märkena för motsvarighet till den här? Vad för kamera skulle ni rekommendera för mig? (Kanske för Simpa också, eftersom vi verkar vara ganska lika) Det skulle vara jättekul om jag fick hjälp. Jag kanske köper den på Expert i Mjölby juh, Patrik Elfwing. (Nu vet jag hur han ser ut) :e

------------------
Axel Veibäck
Whenever I watch TV and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean, I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff. /Mariah Carey

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

-

------------------
webmaster resources

[Redigerat av Matti den 01 mar 2001]

Kodak är säkert bra, själv hävdar jag fortfarande att du ska spara och satsa lite mer pengar och få en bättre kamera. Märkena Canon, Olympus och Nikon är alltid att lita på... men det kostar en slant. En väldigt bra kamera i 8.000 kronorsklassen är Nikon Coolpix 880.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Håller med Pet, Coolpix 880 verkar vara mycket kamera för pengarna.
Samma CCD som 990.

Elwing:
Vad ska du köpa?

[Redigerat av OlleBoop den 02 mar 2001]

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Tja, nu letar jag främst efter en billig kamera och inte en runt 8000. Jag tycker att 5000 redan är lite för mycket, men det är vad jag kan tänka mig att betala som max.Vad som helst är bättre än min nuvarande kamera (de tillverkar antagligen inte sån skit längre) vars mest avancerade funktion är blixt. :e

Camedia har jag inget förtroende för alls efter att ha sett pappas första digitalkameraskräp. Men de kanske har bättrat sig.. ;)

------------------
Axel Veibäck
Whenever I watch TV and see those poor starving kids all over the world, I can't help but cry. I mean, I'd love to be skinny like that, but not with all those flies and death and stuff. /Mariah Carey

Not: Nikon coolpix 880 ... tror man får räkna med att köpa till batteri och laddare för ca 1000:- när man köper den ... tror inte att det skickas med på den som det gör på 990 ... !!!
Annars får man räkna med att lägga ut en förmögenhet på batterier till den .. svindyra "fotobatterier" nämligen ... modell systemkamera !!!

OlleBoop:
Jag har beställt en Canon EOS D30 ... men det var visst en månads leverens på den ... *hoppar*

Axel ... jodu ... får väl lova dig ett bra pris på en kamera då så jag får reda på vem du är ... !!!
Har nog säkert ngt i din prisklass ... ;)

------------------

Elwing:
En D30?
När det finns Nikon D-1... = )
Har du hört när det kan tänkas komma en digital SLR med fullstor CCD?
Enligt ryktet har Pentax en prototyp men det är som sagt ett rykte...

Kostar inte NikonKameran "lite" mer !? ;)
Vet inte hur det är med Nikons CCD ... men Canon huset ska ju ha en brusfri CCD ... o det är ngt som jag har saknat på mina tidigare kameror ... !

Största anledningen till att det blir en D30 är att jag redan har optik till den kameran från min vanliga EOS kamera!

Tycker du ska ringa till Christopher Tham på expert i Linköping ... han vet oftast mer om kamerorna än tillverkarna själva ;)
013-288600 (experts huvudkontor)

------------------

En Nikon är alltid värd sitt pris... ;)

Frågan är vad "ska ju ha" motsvarar i verkligheten.
Hade hoppats att Canon inte skulle dela de två stora "felen" som D-1:an har.
Dvs pissliten CCD och för låg upplösning. Nu räcker väl iofs upplösningen till i de flesta fall men för de pengarna hade iaf jag hoppats på lite mer.
Det är värre med att CCD:n är så enbarmeligt liten.
Jag menar hur kul är det när 17-35:an i praktiken är en 25-50:a??
Inte särskilt... = )

Har snackat med killen som ansvarar just D30:an på Canon ... han säger att den ÄR brusfri ... är den inte det tänker jag lämna tillbaka den ... !!!;)
För det är ngt som jag blitt så jäkla "pissed" på hittils ... visst ... kameror med hög upplösning i all ära .. men dra upp dom i full upplösning på skärmen och du får en massa brus ... nej tack ...

Nu kan jag knappt tåla mig tills jag får se om D30 håller vad den lovar ... !

OlleBoop ... har du en D-1:a ?

------------------

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)