Denna bilden är kanske inte den bästa att beskära, men om ni som hållt på med
foto ett tag skulle föreslå en beskär(n)ing :)
Hur och varför, skulle det bli, just så?
Ska man ta bara båten och den snutten av bryggan som kommer med? Eller en del av sjögräsen och skogen/himlen?
Jag försöker (inte alltid, men ibland :) ) hitta någon kant eller trädtopp eller någonting rakt att utgå ifrån. Ibland blir det bra och ibland blir det helfel!
Du menar alltså hur du ska beskära bilden så den blir rak? Du har ju de vertikala pinnarna på bryggan som stöd i detta fall. Jag tycker nog att bilden är rak så det är kanske inte fallet.
När det gäller beskärning så behöver man inte se sig blind på det format som kameran ger, utan man kan faktiskt beskära bilden precis som man vill. Den kan bli fyrkantig, avlång, smal osv.
Själv skulle jag prova att beskära denna bild i sjögräset, så att du precis tar bort skogen bakom. Sen behåller du bredden så man får känslan av en lång brygga. En långsmal bild, men en väldigt kraftfull sådan med den gula båten som blickpunkt.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Jag skulle nog personligen låta den vara precis som den är ... för den e jättefin så ... !
Jag brukar oftast låta mina bilder vara som dom blev när jag tog dom .. för börjar man beskära dom så kan man aldrig bestämma sig för hur man tycker dom blir bäst ... en bild kan ju bli bra på många olika sätt ... !!!
------------------ En "smilis" säger mer än 27 ord!!!
Nu sitter jag här och vet inte vad jag menade! :q :q
Det var nog mer om det finns några allmänna "regler" om hur man gör eller absolut inte gör. Du hade ju några bra där Petra med att man inte måste bevara
kameraformatet. Då gjorde jag såhär
Det bästa är ju naturligtvis att komponera bilden ordentligt, men ibland slänger jag iväg ett kort och sedan upptäcker att det jag såg var omgivet av en massa blaha! och i sådana lägen bara VILL jag beskära :)
Just denna var inte så bra att ta som exempel men jag menade mer allmänt.
Tack till OlleBoop för en bra variant! :)
Håller med dig elfwing om att när man väl börjar kan det ta en ände med förskräckelse... man skär å skär... Där ligger dilemmat! :)
och det kan bli såhär
Inget fel på någon av varianterna egentligen när man tänker efter :) Det beror ju på vad man ska ha den till också.
En hjälp kan vara regeln om tredjedelar. Dvs de fyra punkter i en bild där blickfånget bör vara. Nu är inte mitt exempel det bästa då en tråkig grå släde är i en av dessa blickfång. Men idén med det hela framgår att linjerna.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25