Problemet med de flesta digitalkameror är att de inte är så himla bra i dåligt ljus. De fokuserar dåligt också.
Ett tips är att förstås använda stativ och belysa akvariet lite mer (typ en starkare lampa ovanför). Sen kan du alltid underexponera bilderna något för det går att fixa i Photoshop. Det är bättre att underexponera än att överexponera digitala bilder.
Nu vet jag inte vilka inställningar du kan använda på en Kodak DC260, men det borde rimligen finnas en möjlighet att laborera med EV inställningarna (Exposure Value) två steg upp och ner. -2 är i princip en 2 stegs bländarställning neråt (mörkare bild) och +2 ökar ljuset i bilden. Ställer man i EV till -1 eller -2 så borde du får mindre skakningsoskärpa som kan vara räddningen för bilden.
Jag gjorde en snabb "dirty" variant så du får se vad jag menar. Har inte arbetat särskilt hårt utan vill bara demonstrera att man kan åstadkomma en del med EV och lite arbeta i Photoshop.
------------------
/Petra Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade
Det är allmänt känt bland digitalkameror att de är dåliga på att autofokusera när det är dåligt ljus.
Kan du ställa in manuell fokus är det att föredra, då du bestämmer var fokus ska ligga, inte kameran.
Sen kan du prova att använda kamerans självutlösare utifall att du ändå råkar få kameran i rörelse när du trycker ner självutlösaren. Med självutlösaren så står ju kameran helt för sig själv. Dock tar det ju lite tid, men det kan det vara värt.
Ett annat tips när det gäller ofokuserade digitalkameror (om det inte handlar om för dåligt ljus) är att man inte väntar på att autofokusen hinner fokusera klart. Då är det bästa att hålla ner slutarknappen halvvägs (då är kameran färdig att ta en bild) så att den får fokusera klart, sedan kan du ta bilden när du är redo (bra när man tar aktionbilder).
Man använder också denna teknik när man tar en bild på två personer och man alltid råkar fokusera i bakgrunden. Då tar man fokus på en av personerna, håller ner slutarknappen och sen flyttar kameran sidleds så att båda personerna är i bild igen och fortsätter sedan knapptryckningen så man tar en bild.
------------------
/Petra Veni, Vidi, Visa - Jag kom, jag såg, jag handlade