webForumDet fria alternativet

Smuts i viewfindern på Canon EOS 5D Mark II

Fotografering

6 svar · 1 967 visningar · startad av Ledel

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg
Frågan#1

Hej! Sitter på Irland just nu och märkte innan i dag när jag var ute och gick att jag ser en liten svart prick i viewfindern. Har kollat spegeln och undersidan av prismagrejen som sitter ovanför spegeln inne i kameran, och de är helt rena. Smutsen sitter givetvis inte på utsidan av kamera heller...

Såå, vart sitter den här smutsfläcken och hur blir jag av med den? Eller ska jag bara låta den vara (den påverkar ju inte bilderna...) och ge kameran till Canon när jag kommer hem?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

den kanske sitter på spegeln i huset. Kan du se något om du kikar in från objektivfattningen?

Danny skrev:

den kanske sitter på spegeln i huset. Kan du se något om du kikar in från objektivfattningen?

Nä, spegeln är helt ren. det är även prismasaken där AF-punkterna "sitter" ovanför spegeln, så jag förstår inte riktigt vart smutsen sitter.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det mattskivan du ser, inte prismat. Smutsen kan sitta mellan mattskivan och prismat.

Nicrosoft skrev:

Det mattskivan du ser, inte prismat. Smutsen kan sitta mellan mattskivan och prismat.

Aha. Det förklarar kanske saken. Är den enkel att ta bort?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det vågar jag inte svara på. Man kan ju köpa nya och byta ut och då brukar det följa med ngn form av specialverktyg för att byta. Söker man lite på %D och mattskiva så verkar det som att den är lätt att byta själv, då borde det inte vara så svårt att ta loss för rengöring.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=74893

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Det sitter inte på prismat upp från spegeln då? Där brukar jag få massa jobbigt damm iallafall!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)