webForumDet fria alternativet

Kritik och tips gällande foto

Fotografering

5 svar · 1 075 visningar · startad av rikard81

Medlem sedan mars 2007311 inlägg
Frågan#1

Hej på er. Har fått upp intresset för foto och har äntligen köpt mig en systemkamera, väl anpassad för nybörjaren (Nikon D3100). Jag skulle vilja lära mig att ta bra bilder och redigera dessa i PS som jag också inhandlat. PS har jag jobbat med en hel del tidigare. Jag var ute i veckan och tog lite kort. Är väldigt nöjd med kameran med skulle verkligen uppskatta feedback och tips. Har laddat upp två bilder här. Vad bör jag tänka på? Gällande Bild3. Skulle det se bättre ut med att hela berget, fram till kanten låg i fokus exempelvis? Hur ser det färgmässigt ut och vad kan jag förbättra i Photoshop? Bilderna finns även i RAW-format, och det är naturligtvis dessa jag kommer att redigera.

Verkligen tacksam för tips och kritik :)

http://ladda-upp.se/bilder/958971/bild3.jpg

http://ladda-upp.se/bilder/958971/bild4.JPG

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det första som slår mig är att du borde räta upp bild3. Kanske bild4 också, jag upplever det som att den lutar åt höger.

Sedan finns det lite olika regler som man kan följa om man vill. Man brukar inte ha horisonten eller brytningen mellan vatten och himmel (eller skog) i mitten av bilden. Oftast blir det lite mer intressant om horisonten hamnar lite över eller under mitten.
Detsamma gäller olika objekt, det blir ofta lite intressantare att titta om objektet ligger lite vid sidan om enligt något som kallas tredjedelsregeln.

Aha intressant. Tack. Ska tänka på det. Annars då? Färgmässigt. Känns inte bild4 för stark?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Flyttas från Övriga frågor.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

rikard81 skrev:

Aha intressant. Tack. Ska tänka på det. Annars då? Färgmässigt. Känns inte bild4 för stark?

Jag är verkligen ingen expert men själv tycker jag att en sådan bild ska vara färgrik. Den är riktigt fin tycker jag. :)

Tack. Har mycket att lära :) . Ska ner till biblioteket och låna en bok om fotografering imorgon. Alltid kul att ligga och läsa.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)