Hej på er. Har fått upp intresset för foto och har äntligen köpt mig en systemkamera, väl anpassad för nybörjaren (Nikon D3100). Jag skulle vilja lära mig att ta bra bilder och redigera dessa i PS som jag också inhandlat. PS har jag jobbat med en hel del tidigare. Jag var ute i veckan och tog lite kort. Är väldigt nöjd med kameran med skulle verkligen uppskatta feedback och tips. Har laddat upp två bilder här. Vad bör jag tänka på? Gällande Bild3. Skulle det se bättre ut med att hela berget, fram till kanten låg i fokus exempelvis? Hur ser det färgmässigt ut och vad kan jag förbättra i Photoshop? Bilderna finns även i RAW-format, och det är naturligtvis dessa jag kommer att redigera.
Det första som slår mig är att du borde räta upp bild3. Kanske bild4 också, jag upplever det som att den lutar åt höger.
Sedan finns det lite olika regler som man kan följa om man vill. Man brukar inte ha horisonten eller brytningen mellan vatten och himmel (eller skog) i mitten av bilden. Oftast blir det lite mer intressant om horisonten hamnar lite över eller under mitten.
Detsamma gäller olika objekt, det blir ofta lite intressantare att titta om objektet ligger lite vid sidan om enligt något som kallas tredjedelsregeln.