webForumDet fria alternativet

Ny Nikon. Vilken modell och köpa i USA eller Japan?

Fotografering

1 svar · 1 479 visningar · startad av nkrantz

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg
Frågan#1

Hej,

Dags att uppgradera till en ny Nikon. Har för närvarande en D40 som jag egentligen är nöjd med, men vill ha något bättre och en med autofokus i huset.
Det behöver inte vara den mest avancerade, jag är helt klart en oavancerad hobbyfotograf.

Då jag inte har så bra koll på vad som är nytt och vad som är gammalt hos Nikon har jag tittat lite, och det är väl D7000 eller D300s som jag funderar på. När jag jämför kamerorna på prisjakt verkar de väldigt likvärdiga, men har för mig att jag sett D300 ute ett tag. Vad säger ni, vilken av dessa ska jag välja, och varför? Eller är det någon annan som jag borde fundera på?

Och, jag ska till Japan i helgen och USA om några veckor. Var bör jag köpa min nya Nikon?

Stor tack!

Niclas

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

D7000 alla dar i veckan (med prisvärdhet som motivering)! Eller en Canon 7D, fast jag gissar att du har optik som du är nöjd med.

e/
D7000 har större ISO-omfång och fler MP om storlek har betydelse, full HD video, 2 SD-platser och väger mindre.
D300S fördelar är att den är snäppet snabbare, har fler fokuspunkter och är vad jag har förstått lite tåligare (men alltså tyngre).

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)