I nuläget så ligger alla bilderna sparade på en Qnap NAS i en mappstruktur, enligt -Månad År-/-Datum-/Bild_1.jpg osv.
Jag har bytt från Windows till en MacBook Pro och vet inte riktigt vilka program man skall använda sig av. Det finns ju både iPhoto, Aperture och Picasa (och säkert en hel del annat).
Miljön hemma är att vi har både Mac och PC, vilket gör att bilderna skall vara åtkomliga från båda systemen. Innan har jag bara bläddrat i strukturen och tittat på bilderna med tex IrfanView. Dock så erbjuder ju ovanstående nämnda program så mycket mer, vilket måste vara en fördel, när man vill organisera och hitta sina bilder.
Det "Problem" jag stött på, när jag sökt information om detta, är att ingen (nästan iaf) rekommenderar att spara bilderna på en NAS och sedan köra med tex Aperture, då hastigheten i nätverket blir en nackdel. Det blir för långsamt att bläddra bland bilderna helt enkelt.
Att spara bilderna lokalt på min MacBook känner jag som en dålig idé då jag ofta har den med mig, vilket gör att resten av familjen inte har tillgång till dem.
Finns det inga bra lösningar för att kunna spara bilder centralt på en NAS? Och sedan komma åt dem via en PC eller MAC.
Jag tycker alla numera marknadsför det digitala hemmet, med central lagring av musik/foto/filmer mm och sedan gör dem åtkomliga med någon typ av mediastreamer som kopplas till TV:n.
Så, hur har ni gjort? Vilka program använder ni? osv.
Som sagt, vi har en blandad miljö, men det är Mac som är nyheten och därför undrar jag mest om det.
Och vilka program använder ni för att:
*Titta på bilder
*Redigera bilder
*Organisera bilder
*Sortera bilder
Windows har jag bra koll på, men Mac vet jag inte riktigt var jag ska börja. Helst bra gratisprogram, men även andra program funkar.
Eftersom albumet ska vara åtkomligt av flera, och det (såvitt jag vet) inte finns album som består av server och klient för båda plattformarna (Mac och Win), så antar jag att det enklaste är att du lägger upp albumet på en webbserver, antingen hyrd plats på ett webbhotell, eller på någon av dina datorer.
Om du själv är ute och reser med Macen, så är det väl enklast att köra en server på din PC och göra den åtkomlig i ett LAN. Installera WAMP: http://www.wampserver.com/en/
Nu delar jag inte mina bilder på samma sätt som du önskar, främst för att jag de senaste åren bara fotar RAW, dvs väldigt få nya JPEG-bilder i nya arkivet. Däremot har jag mina bilder lagrade på en NAS och kör nätverksvägen för att redigera dem (i Lightroom, där jag byggt upp arkivet). Nej, det är inte optimalt vad gäller hastighet eller prestanda, framförallt inte över trådlöst men jag vill inte ha dem på Macbooken av den anledningen att jag i NAS:en har spegling. Kraschar en disk finns en annan disk med samma innehåll. Så ja, NAS:en fungerar definitivt som lagring men kräver att du har utrustning som kan skyffla trafiken åt dig också. Jag har en Zyxel-router men ska på sikt byta ut den då den trots sin gigabitstämpel inte uppträder som en sådan.
Jag kan också dela ut materialet till olika enheter, bland annat PS3:an. Det betyder att jag kan ha en mapp på NAS:en där jag lägger färdigredigerade JPEG:s för visning för folk som sitter i soffan och vill se dem på TV:n.
Så, du har flera fördelar med en NAS med att bilderna blir åtkomliga från flera "accesspunkter" (datorer, PS3 osv). Nackdelen är ju att du inte har med dig bilderna när du ska ut, om du nu inte väljer att öppna NAS:en och komma åt den utifrån och kunna mata bilder in till den även på resande fot (vilket väl borde gå).
Redigerar bilder i Lightroom.
Kollar på bilder på olika sätt. Antingen direkt via Macens förhandsgranskning (tryck Space på bilden du vill visa och den dyker upp) om jag snabbt vill visa dem. Finns de färdigredigerade som JPEG och i en mapp jag kommer åt på PS3:an så kör jag dem där. I vissa fall i Lightroom, men bara om det är startat och jag kör trådat på NAS:en.
Kanske inte så mycket klara besked för din del, men det var lite om hur jag kör. Sist men inte minst, en liten skärmdump på hur jag kör min mapphierarki.
Nu delar jag inte mina bilder på samma sätt som du önskar, främst för att jag de senaste åren bara fotar RAW, dvs väldigt få nya JPEG-bilder i nya arkivet. Däremot har jag mina bilder lagrade på en NAS och kör nätverksvägen för att redigera dem (i Lightroom, där jag byggt upp arkivet). Nej, det är inte optimalt vad gäller hastighet eller prestanda, framförallt inte över trådlöst men jag vill inte ha dem på Macbooken av den anledningen att jag i NAS:en har spegling. Kraschar en disk finns en annan disk med samma innehåll. Så ja, NAS:en fungerar definitivt som lagring men kräver att du har utrustning som kan skyffla trafiken åt dig också. Jag har en Zyxel-router men ska på sikt byta ut den då den trots sin gigabitstämpel inte uppträder som en sådan.
Jag kan också dela ut materialet till olika enheter, bland annat PS3:an. Det betyder att jag kan ha en mapp på NAS:en där jag lägger färdigredigerade JPEG:s för visning för folk som sitter i soffan och vill se dem på TV:n.
Så, du har flera fördelar med en NAS med att bilderna blir åtkomliga från flera "accesspunkter" (datorer, PS3 osv). Nackdelen är ju att du inte har med dig bilderna när du ska ut, om du nu inte väljer att öppna NAS:en och komma åt den utifrån och kunna mata bilder in till den även på resande fot (vilket väl borde gå).
Redigerar bilder i Lightroom.
Kollar på bilder på olika sätt. Antingen direkt via Macens förhandsgranskning (tryck Space på bilden du vill visa och den dyker upp) om jag snabbt vill visa dem. Finns de färdigredigerade som JPEG och i en mapp jag kommer åt på PS3:an så kör jag dem där. I vissa fall i Lightroom, men bara om det är startat och jag kör trådat på NAS:en.
Kanske inte så mycket klara besked för din del, men det var lite om hur jag kör. Sist men inte minst, en liten skärmdump på hur jag kör min mapphierarki.
Hej,
Det var MYCKET klara besked, och du kör faktiskt så som jag vill göra. (förutom vissa detaljer)
Jag ska läsa igenom igen och återkommer med fler frågor! :)
Jag har inte testat Aperture mer än några minuter men jag föll rätt snabbt för LR:s gränssnitt och att jag kunde mappa upp mina bilder precis så som jag ville. Går säkert i A också men inget jag undersökt vidare.
Ska bara tillägga att jag varit väldigt lat. Har haft NAS:en i drygt två år men ändå inte löst så att utdelningen fungerar klockrent. Den har bra potential men jag nyttjar väl en tiondel. Max. :r
Sitter faktiskt och organiserar bilder precis nu. Har ca 40 000 bilder på min NAS som är kopplad till routern. Så jag har åtkomst till bilderna från alla enheter.
MEN, det är slött att kolla på bilderna från min Mac Mini som är kopplad till TV:n. Så vad jag nu har gjort (vet inte om det är bra eller ej...) är att jag förutom på min NAS har lokala kopior av bilderna på Macen som då är organiserade efter events i iPhoto.
Jag försökte lösa det så att iPhoto kunde ha kvar källfilerna på NASen, men det ville sig inte riktigt. iPhoto verkar kräva att bilderna importeras och läggs i deras library (vilken man kan lägga på en NAS, men då förstör man strukturen...)
Så när jag nu lägger över bilder drar jag först över dem på NASen (för backup) och sen in i Macen för visning.
Om det är någon som har något bra förslag på hur man i iPhoto kan lösa så att man kan ladda in bilder utan att behöva importera till det egna libraryt så skulle jag bli glad :)
Jag tror att de flesta av oss har riktigt dåligt samvete för att man inte sorterar i tid.
Vi satt häromnatten, hustrun och jag, och bläddrade igenom ett antal resebildalbum.
Men man kan ju inte (och bör inte) visa alla för bilder för alla.
Jag har trimmat barnbarnen ibland att välja ut fem (5) bilder från en händelse, men det är svårt.
Hoppas att Ni kommer fram till den ultimata lösningen. Den bör finnas.
När du importerar bilder till Lightroom så kan du välja om den ska kopiera in bilderna till en ny katalogstruktur (t.ex. årtal/datum-struktur/) eller låta dem ligga kvar på sitt ursprungsställe. Du kan själv välja hur Lightroom ska strukturera dina kataloger om du väljer det första alternativet. Lightroom kan använda EXIF för att lägga filerna i datumordning då bilderna togs.
När man lägger till en bildfil i Lightroom så läggs den till i ett bibliotek. Biblioteket innehåller inte själva bildfilen utan metadata (t.ex. en referens till var orginalbilden ligger) och en lista med exakt vilka saker du gjort med bilden (t.ex. ändrat vitbalans, skärpa, etc.) Viktigt att veta är att Lightroom aldrig ändrar orginalfilen på något sätt.
När du importerar bilder till Lightroom så kan du välja om den ska kopiera in bilderna till en ny katalogstruktur (t.ex. årtal/datum-struktur/) eller låta dem ligga kvar på sitt ursprungsställe. Du kan själv välja hur Lightroom ska strukturera dina kataloger om du väljer det första alternativet. Lightroom kan använda EXIF för att lägga filerna i datumordning då bilderna togs.
När man lägger till en bildfil i Lightroom så läggs den till i ett bibliotek. Biblioteket innehåller inte själva bildfilen utan metadata (t.ex. en referens till var orginalbilden ligger) och en lista med exakt vilka saker du gjort med bilden (t.ex. ändrat vitbalans, skärpa, etc.) Viktigt att veta är att Lightroom aldrig ändrar orginalfilen på något sätt.