webForumDet fria alternativet

Foto med radiostyrd helikopter

Fotografering

29 svar · 7 853 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Är det någon här som har testat fotografering med radiostyrd helikopter någon gång? Har spanat lite och hittat en del del mäktiga, fräcka och snygga sessioner/bilder och även försökt att jaga rätt på information om vad för utrustning de kört med. Allt från runt tiotusen spänn upp till en kvarts mille är representerat.

Någon som har bra koll? Vore ju rena drömmen för oss som älskar flygfoton. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Fint att ni kom hem i rimlig tid!
Tack för besöket!
Har sett haxakoptern med den gubben tidigare. Tror han själv säljer kit via web.

Se finnfoto : http://finnfoto.no/Pro/SkyCam/Skibladner/tabid/3304/Default.aspx

Här är videon från Paul Quaduino : http://www.youtube.com/watch?v=DGh0r0297Po

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag har en helikopter, osäker på modellen men det är en stor jävel (1.20m i vingspann) och en sån här kamera.

Var inne på att montera den och filma lite, men vågar inte starta helikoptern med risk för livet. Kanske man skulle lära sig flyga? :)

Du har en helikopter omonterad? Låter osunt. ;)

Dryden skrev:

Du har en helikopter omonterad? Låter osunt. ;)

Nej för fan :)
Den är ihopmonterad och flygklar, men när jag flyttade till Malta för ett par år sedan så gav jag bort den till svågern. Har t.o.m. en simulator där jag kör med den "riktiga" radion och den var jag en fena på när det begav sig.

Helikoptern har fungerat som prydnad, av rädsla att förstöra den vid premiärflygningen :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det är en trikopter du ska ha Dryden, mycket lättare att flyga och stabilare. Ska leta upp lite fina filmer så får du se. :)

/edit
Det finns en snubbe som kallar sig för Dadde på Svenskt modellflyg, han har byggt en trikopter med FPV (first person view). Han tar alltså på sig "glasögon" med skärmar på och ser filmen direkt när han flyger. Gå in på Svenskt modellflyg och sök på Daddes filmer, helt makalöst vackra! Här är en han har gjort:

https://www.youtube.com/watch?v=5ZN0PeD4B8c

Riktigt läckert, verkar vara grym på att flyga den där snubben. Känns som ett solklart projekt för 2011. :p

Fan va cool film, det är alltså en sån där man ska ha!

OT, men en sån här har jag, fast lite äldre:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/RC_helicopter_30class.jpg

Hur mycket orkar en sådan bära? 62 gram vägde tydligen din kamera, jag antar att det inte är något man hänger en systemare på.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tänk på att det krävs tillstånd från Försvarsmakten för att sprida flygfoton enligt lagen om skydd för landskapsinformation.

Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation skrev:

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.

8 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet utför flygfotografering eller liknande registrering från luftfartyg i strid med vad som föreskrivs i 4 § döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Mer info här.

sgtpepper skrev:

Tänk på att det krävs tillstånd från Försvarsmakten för att sprida flygfoton enligt lagen om skydd för landskapsinformation.

Mer info här.

Yes, har noterat det från ett antal andra forum (vars länkar dock var döda). Tackar!

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Men var det inte någon här på forumet som hade ett plan o fotade med. Nån liten kompakt som var vinklad och en ... vad-det-nu-heter (servo?) som styrde en spak som kom åt avtryckaren för att fota.

Dryden skrev:

Hur mycket orkar en sådan bära? 62 gram vägde tydligen din kamera, jag antar att det inte är något man hänger en systemare på.

Jo för fan, nu har inte sett det skriftligt, men enligt folk som flyger ska en klass 30 helikopter ha en lyftkraft på 15-17KG. Så du bör kunna "ta med" både kamera och stativ och 10Kg bly om du vill :)

Ska försöka få det bekräftat.

Jag blev lite sugen på att testa sätta fast min pocketkamera på mitt modellplan och se hur det blev. Lite lurigt att sätta fast den var det men det löste sig med lite tejp.

Hur gick det då? Allt annat än bra...
Kameran satt för långt bak vilket gjorde att planet blev baktungt och väldigt instabilt. Det började precis regna så tid fanns inte för några justeringar. Dessutom ligger fokus på noshjulet hela tiden, jag ska se om det går att stänga av autofokus men det tvivlar jag på. Nästa gång ska jag flytta fram kameran och vinkla ner den lite, nu blev det lite väl mycket himmel.
Nåja, jag slängde upp en film om ni vill se.

(Planet kastas iväg i starten och om ni ser i slutet förstår ni varför jag inte startar från det höga gräset.) ;)

https://www.youtube.com/watch?v=mTNsKgbUUdc

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Poteta skrev:

Jag blev lite sugen på att testa sätta fast min pocketkamera på mitt modellplan och se hur det blev. Lite lurigt att sätta fast den var det men det löste sig med lite tejp.

Hur gick det då? Allt annat än bra...
Kameran satt för långt bak vilket gjorde att planet blev baktungt och väldigt instabilt. Det började precis regna så tid fanns inte för några justeringar. Dessutom ligger fokus på noshjulet hela tiden, jag ska se om det går att stänga av autofokus men det tvivlar jag på. Nästa gång ska jag flytta fram kameran och vinkla ner den lite, nu blev det lite väl mycket himmel.
Nåja, jag slängde upp en film om ni vill se.

(Planet kastas iväg i starten och om ni ser i slutet förstår ni varför jag inte startar från det höga gräset.) ;)

Ascoolt!! Jag vill också ha ett flygplan o leka med :OO

Poteta, jag vill också! Skitans ballt det där ju! :e

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

En till här. Skulle vara bra om sjön här utanför var en gräsplan, men vem vill flyga på vintern o stå på isen. Annars har jag ju iofs flygplats bakom skogen...

Medlem sedan aug. 20101 inlägg

Tjena!
Ny här...
Jag flyger radiostyrd Hexakopter och tar bilder/film.
Kika gärna på min hemsida https://www.skyviewflygfoto.se

//Jonas

Nu har Dadde gjort en ny film, den bästa hittills om ni frågar mig. Sagolikt!
https://www.youtube.com/watch?v=W8wrDEy2sfc

Medlem sedan mars 2007311 inlägg

Bäst är väl egentligen att ha en coaxial 4-kanalig helikopter. Passar perfekt för nybörjaren och är otroligt stabil i luften. Att manövrera och stå helt still i luften med en 6 kanals 3d-helikopter kräver väldigt mycker träning.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)